BUKTI-BUKTI IKHLAS
Fit-Thariq Ilallah: An-Niyyah wal-Ikhlas, Dari. Yusuf al-Qaradhawi
Ikhlas
itu mempunyai bukti penguat dan tanda-tanda yang banyak sekali,
contohnya dalam kehidupan orang yang mukhlis; dalam tindak-tanduknya,
dalam pandangan terhadap dirinya dan juga orang lain. Di antaranya
adalah:
PERTAMA: TAKUT KEMASYHURAN
Takut kemasyhuran dan menyebarnya kemasyhuran ke atas dirinya, lebih-lebih lagi jika dia termasuk orang yang mempunyai pangkat tertentu. Dia perlu yakin bahawa penerimaan amal di sisi Allah hanya dgn cara sembunyi-sembunyi, tidak secara terang-terangan dan didedahkan. Sebab andaikata kemasyhuran seseorang memenuhi seluruh angkasa, lalu ada niat tidak baik yang masuk ke dalam dirinya, maka sedikit pun manusia tidak memerlukan kemasyhuran itu di sisi Allah
Maka dari itu zuhud dalam masalah kedudukan, kemasyhuran, penampilan dan hal-hal yang serba gemerlap lebih besar darip zuhud dalam masalah harta, syahwat perut dan kemaluan. Al-Imam Ibn Syihab az-Zuhri berkata: “Kami tidak melihat zuhud dalam hal tertentu yang lebih sedikit darip zuhud dalam kedudukan. Engkau melihat seseorang berzuhud dalam masalah makanan, minuman dan harta. Namun jika kami membahagi-bahagikan kedudukan, tentu mereka akan berebut dan meminta lebih banyak lagi.”
Inilah
yang membuat para ulama salaf dan orang-orang shaleh antara mereka
mengkhuatirkan dan menyangsikan hatinya dari ujian kemasyhuran, penipuan
dan kedudukan. Oleh kerana itu mereka memperingatkan hal ini kepada
murid-muridnya. Para pengarang buku telah meriwayatkan dalam pelbagai
gambaran tentang tingkah laku ini, seperti Abu Qasim a-Qusyairi dalam
ar-Risalah, Abu Thalib al-Makky dalam Qutul-Qulub, dan al-Ghazali di
dalam al-Ihya’.
Begitu
pula yang dikatakan seorang zuhud yang terkenal, Ibrahim bin Adham,
“Allah tidak membenarkan orang yang suka kemasyhuran.”
Beliau
juga berkata, “Tidak sehari pun aku berasa gembira di dunia kecuali
hanya sekali. Pada suatu mlm aku berada di dalam masjid salah satu desa
di Syam, dan ketika itu aku sdg sakit perut. Lalu muazzin dtg dan
menyeret kakiku hingga keluar dari masjid.”
Beliau
berasa senang kerana muazzin tersebut tidak mengenalinya. Maka dari itu
beliau diperlakukan secara kasar, kakinya diseret seperti seorang
pesakit. Beliau meninggalkan kedudukan dan kekayaannya kerana Allah.
Sebenarnya ketika itu beliau tidak ingin keluar jika tidak sakit.
Seorang
zuhud yang terkenal, Bisyr al-Hafy berkata, “Saya tidak mengenal orang
yang suka kemasyhuran melainkan agama menjadi sirna dan dia menjadi
hina.”
Beliau juga berkata, “Tidak akan merasakan manisnya kehidupan akhirat orang yang suka terkenal di tengah manusia.”
Seseorang pernah menyertai perjalanan Ibn Muhairiz. Ketika hendak berpisah, orang itu berkata, “Berilah aku nasihat.”
Ibn
Muhairiz berkata, “Jika boleh hendaklah engkau mengenal tetapi tidak
dikenal, berjalanlah sendiri dan jangan mahu diikuti, bertanyalah dan
jangan ditanya. Lakukanlah hal ini.”
Ayyub
as-Sakhtiyani berkata, “Seseorang tidak berniat secara benar kerana
Allah kecuali jika dia suka tidak merasakan kedudukannya.”
Khalid
bin Mi’dan adalah seorang ahli ibadah yang dipercayai. Jika semakin
ramai orang-orang yang berkumpul di sekelilingnya, maka beliau pun
beranjak pergi krg takut dirinya menjadi terkenal.
Salim
bin Handzalah menceritakan, “Ketika kami berjalan secara beramai-ramai
di blkg Ubay bin Ka’ab, tiba-tiba Umar melihatnya lalu melemparkan susu
ke arahnya.”
Ubay bin Ka’ab lalu bertanya, “Wahai Amirul Mu’minin, apakah yang telah engkau lakukan?”
Jawab Umar, “Sesungguhnya kejadian ini merupakan kehinaan bagi yang mengikuti dan ujian bagi yang diikuti.”
Ini
merupakan perhatian Umar bin al-Khattab secara psikologi terhadap
fenomena yang pada permulaannya boleh menimbulkan kesan dan pengaruh
yang jauh terhadap kejiwaan orang-orang yang mengikuti dan sekaligus
orang yang diikuti.
Diriwayatkan
dari al-Hasan, beliau berkata, “Pada suatu hari Ibn Mas’ud keluar dari
rumahnya, lalu diikuti beberapa orang. Maka beliau berpaling ke arah
mereka dan berkata: “Ada apa kamu mengikutiku? Demi Allah, andaikata
kamu tahu alasanku menutup pintu rumahku, dua orang antara kamu pun
tidak akan dpt mengikutiku.”
Pada
suatu hari al-Hasan keluar rumah lalu diikuti beberapa orang. Beliau
bertanya, “Apakah kamu ada keperluan kepadaku? Jika tidak, mengapa
kejadian seperti ini masih tersemat dalam hati orang Mu’min?”
Ayyub
as-Sakhtiyani melakukan suatu perjalanan, lalu ada beberapa orang yang
mengalu-alukan kedatangannya. Beliau berkata, “Andaikata tidak kerana
aku tahu bahawa Allah mengetahi isi hatiku tentang ketidaksukaan aku
terhadap hal ini, tentu aku takut kebencian dari Allah.”
Ibn
Mas’ud berkata, “Jadilah kamu sbagi sumber ilmu, pelita petunjuk,
penerang rumah, obor pada waktu mlm dan pembaharu hati yang diketahui
penduduk langit, namun tidak dikenal penduduk bumi.”
Al-Fudhayl
ibn Iyadh berkata, “Jika engkau sanggup untuk tidak dikenal, maka
lakukanlah. Apa sukarnya engkau tidak dikenal? Apa sukarnya engkau tidak
disanjung-sanjung? Tidak mengapalah engkau tercela di hadapan manusia
selagi engkau terpuji di sisi Allah.
Athar-athar
ini tidak mengajak kepada pengasingan atau uzlah. Orang-orang yang
menjadi sumber riwayat ini adalah para imam dan da’ie. Mereka memiliki
pengaruh yang amat baik dalam menyeru masyarakat, mengarahkan dan
memperbaiki keadaan manusia. Tetapi yang dpt difahami dari sejumlah
penyataan mereka adalah kebangkitan dari naluri jiwa yang tersembunyi,
kewaspadaan terhadap tipudaya yang disusupkan syaitan ke dalam hati
manusia, jika hati mereka dicampuri hal-hal yang serba gemerlap dan
dikelilingi orang-orang yang mengikutinya.
Kemasyhuran
itu sendiri bukanlah suatu yang tercela. Tiada yang lebih masyhur darip
para Anbia’, al-Khulafa’ ar-Rasyidin, dan imam-imam mujtahidin. Tetapi
yang tercela adalah mencari kemasyhuran, takhta dan kedudukan, serta sgt
bercita-cita mendapatkannya. Kemasyhuran tanpa cita-cita ini tidaklah
menjadi masalah, sekali pun ia ttp menjadi ujian bagi orang-orang yang
lemah, seperti yang dikatakan oleh Imam al-Ghazali.
Sejajar
dgn pengertian ini yang telah disebuntukan dalam hadith Abu Dzar darip
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, bahawa Baginda pernah ditanya
tentang seorang lelaki yang melakukan suatu amal kebajikan kerana Allah,
lalu orang ramai menyanjungnya.
Maka Baginda menjawab, “Itu kurnia yang didahulukan, sekaligus khabar gembira bagi orang Mu’min.” (HR Imam Muslim, Ibn Majah dan Ahmad)
Ada pula lafaz lain, “Seseorang melakukan amal kerana Allah lalu orang-orang pun menyukainya..”
Pengertian seperti inilah yang ditafsirkan oleh al-Imam Ahmad, Ishaq bin Rahawaih, Ibn Jarir at-Thabary dan lain-lainnya.
Begitu
pula hadith yang ditakhrij Imam at-Tirmidzi dan Ibn Majah, dari hadith
Abu Hurairah, bahawa ada seorang lelaki berkata, “Wahai Rasulullah, ada
seorang melakukan suatu amal dan dia pun senang melakukannya. Setiap
kali dia melakukannya kembali, maka dia pun berasa takjub kepadanya.”
Baginda bersabda, “Dia mempunyai dua pahala, pahala kerana merahsiakan dan pahala memperlihatkan.
Kedua: Menuduh Diri Sendiri
Orang
yang mukhlis sentiasa menuduh diri sendiri sbagi orang yang
berlebih-lebihan di sisi Allah dan krg dalam melaksanakan pelbagai
kewajipan, tidak mampu menguasai hatinya kerana terpedaya oleh suatu
amal dan takjub pada dirinya sendiri. Malahan dia sentiasa takut
andaikata keburukan-keburukannya tidak diampunkan dan takut
kebaikan-kebaikannya tidak diterima.
Kerana
sikap seperti ini, ada sebahagian di antara para salaf yang menangis
tersedu-sedu ketika jatuh sakit. Beberapa orang yang menziarahinya
bertanya, “Mengapa engkau masih menangis, padahal engkau suka berpuasa,
mendirikan solat malam, berjihad, mengeluarkan sedekah, haji umrah,
mengajarkan ilmu dan banyak berzikir?”
Beliau
menjawab, “Apa yang membuatkanku tahu bahawa hanya sedikit dari
amal-amalku yang masuk dalam timbanganku dan juga diterima di sisi
Rabb-ku? Sementara Allah telah berfirman, Allah hanya menerima (amal)
dari orang-orang yang bertaqwa,”
Satu-satunya
sumber taqwa adalah hati. Maka dari itu al-Quran menambahinya dgn
firman Allah yang bermaksud: “Maka sesungguhnya itu timbul dari
ketaqwaan hati..” (al-Hajj: 32)
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
“Taqwa itu ada di sini,” Baginda mengulanginya tiga kali dan menunjuk ke arah dadanya. (HR Imam Muslim)
Sayyidah
Aishah pernah bertanya kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
tentang orang-orang yang dinyatakan dalam firman Allah bermaksud: “Dan
orang-orang yang memberikan apa yang telah mereka berikan dgn hati yang
takut, (kerana mereka tahu bahawa) sesungguhnya mereka akan kembali
kepada Rabb mereka.” (al-Mu’minun: 60)
“Apakah mereka orang-orang yang mencuri, berzina, meminum khamar dan mereka takut kepada Allah?”
Baginda
menjawab, “Bukan wahai puteri as-Shiddiq. Tetapi mereka adalah
orang-orang yang mendirikan solat, berpuasa, mengeluarkan sedekah, dan
mereka takut amalnya tidak diterima. Mereka itu bersegera untuk
mendapatkan kebaikan-kebaikan, dan merekalah orang-orang yang segera
memperolehinya.” (HR Imam Ahmad dan lain-lainnya)
Orang
yang mukhlis sentiasa takut terhadap riya’ yang menyusup ke dalam
dirinya, sdg dia tidak menyedarinya. Inilah yang disebut syahwah
khafiyyah yang menyusup ke dalam diri orang yang meniti jalan kepada
Allah tanpa disedarinya.
Dalam
hal ini Ibn ‘Atha’illah memperingatkan, “Kepentingan peribadi dalam
kederhakaan amat jelas dan terang. Sdgkan kepentingan peribadi di dalam
ketaatan tersamar dan tersembunyi. Padahal menyembuhkan apa yang tidak
nampak itu amat sukar. Boleh jadi ada riya’ yang masuk ke dalam dirimu
dan orang lain juga tidak melihatnya. Tetapi kebanggaanmu bila orang
lain melihat kelebihanmu merupakan budi ketidakjujuranmu dalam
beribadah. Maka kosongkanlah pandangan orang lain terhadap dirimu. Cukup
bagimu pandangan Allah terhadap dirimu. Tidak perlu bagimu tampil di
hadapan mereka agar engkau terlihat di mata mereka.”
Ketiga: Beramal Secara Diam-Diam, Jauh Dari Liputan
Amal yang dilakukan secara diam-diam harus lebih disukai darip amal yang disertai liputan dan didedahkan. Dia lebih suka memilih menjadi perajurit bayangan yang rela berkorban, namun tidak diketahui dan tidak dikenali. Dia lebih suka memilih menjadi bahagian dari suatu jamaah, ibarat akar pohon yang menjadi penyokong dan saluran kehidupannya, tetapi tidak terlihat oleh mata, tersembunyi di dalam tanah; atau seperti asas bangunan. Tanpa asas, dinding tidak akan berdiri, atap tidak akan dpt dijadikan berteduh dan bangunan tidak dpt ditegakkan. Tetapi ia tidak terlihat, seperti dinding yang terlihat jelas. Syauqy berkata di dalam syairnya:
Landasan yang tersembunyi
Tidak terlihat mata kerana merendah
Bangunan yang menjulang tinggi
Di atasnya dibangun megah
Di
bahagian sebelum ini telah dikemukakan hadith Mu’adz, “Sesungguhnya
Allah menyintai orang-orang yang berbuat kebaikan, bertaqwa dan
menyembunyikan amalnya, iaitu jika tidak hadir mereka tidak diketahui.
Hati mereka adalah pelita-pelita petunjuk. Mereka keluar dari setiap
tempat yang gelap.”
Keempat: Tidak Memerlukan Pujian Dan Tidak Tenggelam Oleh Pujian
Tidak
meminta pujian orang-orang yang suka memuji dan tidak bercita-cita
mendapatkannya. Jika ada seseorang memujinya, maka dia tidak terkecoh
tentang hakikat dirinya di hdpn orang yang memujinya, kerana mmg dia
lebih mengetahui tentang rahsia hati dan dirinya darip orang lain yang
boleh tertipu penampilan dan tidak mengetahui batinnya.
Ibn
‘Atha’illah berkata, “Orang-orang memujimu dari persangkaan mereka
tentang dirimu. Maka adalah engkau orang yang mencela dirimu sendiri
kerana apa yang engkau ketahui pada dirimu. Orang yang paling bodoh
adalah yang meninggalkan keyakinannya tentang dirinya kerana ada
persangkaan orang-orang tentang dirinya.”
Diriwayatkan
dari Ali bin Abi Thalib radhiallahu ‘anh, bahawa jika dipuji orang lain
maka beliau berkata, “Ya Allah, janganlah Engkau hukum aku kerana apa
yang mereka katakan. Berikanlah kebaikan kepadaku dari apa yang tidak
mereka ketahui.”
Ibn
Mas’ud radhiallahu ‘anh berkata kepada orang-orang yang mengekori dan
mengerumuninya, “Andaikata kamu tahu alasanku menutup pintu rumahku, dua
orang antara kamu pun tidak akan dpt mengikutiku.” Padahal beliau
adalah sahabat yang menonjol, pemuka petunjuk dan pelita Islam.
Sekumpulan
orang memuji seorang Rabbani. Lalu dia mengadu kepada Allah sambil
berkata, “Ya Allah, mereka tidak mengenalku dan hanya Engkaulah yang
mengetahui siapa diriku.”
Salah
seorang yang soleh bermunajat kepada Allah, kerana sebahagian orang
ada yang memujinya dan menyebut-nyebut kebaikan dan kemuliaan akhlaknya:
Mereka berbaik sangka kepadaku
Padahal hakikatnya tidaklah begitu
Tetapi aku adalah orang yang zalim
Sbagimana yang Engkau sedia maklum
Kau sembunyikan semua aib yang ada
Dari pandangan mata mereka
Kau kenakan pakaian menawan
Sbagi tabir tutupan
Jadilah mereka meyintai
Padahal aku tidak layak dicintai
Tapi hanyalah diserupai
Janganlah Engkau hinakan aku
Pada Hari Qiamat di tengah mereka
Jadikanlah aku yang mulia
Termasuk yang hina dina
Penyair
yang soleh ini mengisyaratkan makna yang lembut dan sgt penting, iaitu
keindahan tabir yang diberikan Allah kepada hamba-hambaNya. Berapa banyak
cela yang tersembunyi, dan Allah menutupinya dari pandangan orang ramai.
Andaikata Allah membuka tabir itu dari pandangan mereka, tentu
kelemahannya akan terserlah dan kedudukannya akan jatuh. Tetapi kurnia
Allah enggan untuk menyingkap tabir kelemahan hamba-hambaNya, sebagai
kurnia dan kemuliaan baginya.
Seerti
dgn ini telah dikatakan oleh Ibn ‘Atha’illah, “Sesiapa yang
memuliakanmu, sebenarnya dia telah memuliakan keindahan tabir pada dirimu.
Keutamaan ada pada diri orang yang memuliakanmu dan menutupi aibmu,
bukan pada diri orang yang menyanjungmu dan berterima kasih kepadamu.”
Abu al-Atahiyah berkata dalam syairnya:
Allah telah berbuat baik kepada kita
Kerana kesalahan tidak menyebar ke mana-mana
Apa yang tersembunyi pada diri kita
Tentu tersingkap di sisiNya
Kelima: Tidak Kedekut Pujian Terhadap Orang Yang Mmg Layak Dipuji
Tidak
kedekut memberikan pujian kepada orang lain yang memang layak dipuji dan
menyanjung orang yang memang layak disanjung. Di sana ada dua bencana yang
bakal muncul: Pertama, memberikan pujian dan sanjungan kepada orang yang
tidak berhak. Kedua, kedekut memberikan pujian kepada orang yang layak.
Nabi
shallallahu ‘alaihi wasallam pernah memuji sekumpulan para sahabatnya,
menyebut-nyebut keutamaan dan kelebihan mereka, seperti sabda Baginda
tentang Abu Bakar yang bermaksud: “Andaikata aku boleh mengambil seorang
kekasih selain Rabb-ku, nescaya aku mengambil Abu Bakar sbagi
kekasihku. Tetapi dia adalah saudara dan sahabatku.”
Sabda Baginda kepada Umar: “Andaikata engkau melalui suatu jalan, tentu syaitan akan melalui jalan yang lain.”
Sabda Baginda kepada Uthman: “Sesungguhnya beliau adalah orang yang para malaikat pun berasa malu terhadap dirinya.”
Sabda Rasulullah terhadap Ali: “Di mataku engkau seperti kedudukan Harun di mata Musa.”
Sabda Rasulullah terhadap Khalid bin al-Walid: “Beliau adalah salah satu daripada pedang-pedang Allah.”
Sabda Rasulullah terhadap Abu Ubaidah: “Beliau adalah kepercayaan umat ini.”
Masih
ramai sahabat yang dipuji Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, kerana
kelebihan dan keistimewaan mereka. Di antara mereka ada dari kalangan
pemuda, seperti Usamah bin Zaid yang diangkat menjadi komandan pasukan
perang, padahal dalam pasukan tersebut terdapat para pemuka sahabat.
Baginda mengangkat Itab bin Usaid sebagai pegawai di Makkah, padahal
umurnya masih dua puluh tahun. Mu’adz bin Jabal dikirim ke Yaman, padahal
beliau masih muda. Sebahagian di antara mereka lebih diutamakan daripada
orang-orang yang lebih terdahulu memeluk Islam, kerana kelebihan
dirinya, seperti Khalid bin al-Walid dan Amr bin al-Ash.
Boleh
jadi seseorang tidak mahu memberikan pujian kepada orang yang layak
dipuji, kerana ada maksud tertentu dalam dirinya, atau kerana rasa iri
hati yang disembunyikan, seperti takut campurtangan di pejabatnya, atau
menyaingi kedudukannya. Kerana dia juga tidak mampu untuk melemparkan
celaan, maka setidak-tidaknya dia hanya berdiam diri dan tidak perlu
menyanjungnya.
Kita
melihat bagaimana Umar bin al-Khattab yang meminta pendapat Ibn Abbas
dalam pelbagai urusan, padahal Ibn Abbas masih sangat muda. Maka para
pemuka sahabat berkata kepadanya, “Bicaralah wahai Ibn Abbas. Kerana
usia yang muda tidak menghalangimu untuk berbicara.”
Keenam: Berbuat Selayaknya Dalam Memimpin
Orang yang mukhlis kerana Allah akan berbuat selayaknya ketika menjadi pemimpin di barisan terhadapan dan tetap patriotik ketika berada paling belakang, selagi dalam dua keadaan ini dia mencari keredhaan Allah. Hatinya tidak dikuasai kesenangan untuk tampil, menguasai barisan dan menduduki jabatan strategi dalam kepimpinan. Tetapi dia lebih mementingkan kemashlahatan bersama kerana takut ada kewajipan dan tuntutan kepimpinan yang dia lewatkan.
Apa
pun keadaannya dia tidak bercita-cita dan tidak menuntut kedudukan
untuk kepentingan dirinya sendiri. Tetapi jika dia dibebankan tugas
sbagi pemimpin, maka dia melaksanakannya dan memohon pertolongan kepada
Allah agar dia mampu melaksanakannya dgn baik. Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam telah mensifatkan kelompok orang seperti ini dalam
sabda Baginda yang bermaksud:
“Keuntungan
bagi hamba yang mengambil tali kendali kudanya fi sabilillah, yang
kusut kepalanya dan yang kotor kedua telapak kakinya. Jika kuda itu
berada di barisan belakang, maka dia pun berada di kedudukan penjagaan.” (HR Imam Bukhari)
Allah
meredhai Khalid bin al-Walid yang diberhentikan sebagai komandan pasukan,
sekali pun beliau seorang komandan yang sentiasa mendapat kemenangan.
Setelah itu beliau pun menjadi orang bawahan Abu Ubaidah tanpa rasa
rendah diri. Dalam kedudukan seperti itu pun beliau tetap ikhlas
memberikan pertolongan.
Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam memperingatkan seandainya ada seseorang
yang meminta jawatan dan sengaja untuk mendapatkannya. Telah
disebuntukan di dalam as-Shahih, bahawa Nabi shallallahu ‘alaihi
wasallam pernah bersabda kepada Abdurrahman bin Samurah:
“Janganlah
engkau memimta jawatan pemimpin. Kerana jika engkau memperoleh jawatan
itu tanpa meminta maka engkau akan mendapat sokongan, dan jika engkau
memintanya, maka semua tanggungjawab akan dibebankan kepadamu.” (Muttafaq ‘Alaihi)
Ketujuh: Mencari Keredhaan Allah, Bukan Keredhaan Manusia
Tidak memperdulikan keredhaan manusia jika di sebalik itu ada kemurkaan Allah ‘Azza wa Jalla. Sebab setiap orang di antara satu sama lain saling berbeza dalam sikap, rasa, pemikiran, kecenderungan, tujuan dan jalan yang ditempuh. Berusaha membuat mereka redha adalah suatu yang tidak bertepi, tujuan yang sulit diketahui dan tuntutan yang tidak terkabul. Dalam hal ini seorang penyair berkata:
Adakalanya seseorang
Membuat redha sekian ramai orang
Kini betapa jauh jarak yang membentang
Di tengah tuntutan-tuntutan hawa nafsu
Penyair lain berkata:
Jika aku meredhai orang-orang yang mulia
Tentunya aku memurkai orang-orang yang hina
Orang yang mukhlis tidak terlalu peduli dgn semua ini, kerana syiarnya hanya bersama Allah. Dikatakan dalam satu syair:
Boleh jadi engkau mengasingkan diri
Tetapi hidup ttp terasa pahit di hati
Boleh jadi engkau redha
Padahal orang lain murka
Engkau membangun dan orang lain merobohkan
Antara diriku dan alam ada kerosakan
Jika di hatimu ada cinta semua itu tiada daya
Apa yang ada di atas tanah
Ttp menjadi tanah
Kelapan: Menjadikan Keredhaan Dan Kemarahan Kerana Allah, Bukan Kerana Kepentingan Peribadi
Kecintaan
dan kemarahan, pemberian dan penahanan, keredhaan dan kemurkaan harus
dilakukan kerana Allah dan agamaNya, bukan kerana pertimbangan peribadi
dan kepentingannya, tidak seperti orang-orang munafik opportunis yang
dicela Allah dalam KitabNya:
“Dan
di antara mereka ada yang mencela mu tentang (pembahagian) zakat. Jika
mereka diberi sebahagian daripadanya, mereka bersenang hati, dan jika
mereka tidak diberi sebahagian daripadanya, dengan serta merta mereka
menjadi marah.” (at-Taubah: 58)
Boleh
jadi engkau pernah melihat orang-orang yang aktif dalam lapangan
dakwah, apabila ada salah seorang rakannya melontarkan perkataan yang
mengganggu atau melukai perasaannnya, atau ada tindakan yang menyakiti
dirinya, maka secepat itu pula dia marah dan meradang, lalu meninggalkan
harakah dan aktivitinya, meninggalkan medan jihad dan dakwah.
Ikhlas
untuk mencapai tujuan menuntutnya untuk cekal dalam berdakwah dan gerak
langkahnya, sekali pun orang lain menyalahkan, meremehkan dan bertindak
melampaui batas terhadap dirinya. Sebab dia berbuat kerana Allah, bukan
kerana kepentingan peribadi atau atas nama keluarga, serta bukan kerana
kepentingan orang tertentu.
Dakwah
kepada Allah bukan seperti harta yang ditimbun atau harta milik
seseorang. Tetapi dakwah merupakan milik semua orang. Siapa pun orang
Mu’min tidak boleh menarik diri dari medan dakwah ini hanya kerana sikap
atau tindakan tertentu yang mempengaruhi dirinya.
Kesembilan: Sabar Sepanjang Jalan
Perjalanan
yang panjang, lambatnya hasil yang diperoleh, kejayaan yang tertunda,
kesulitan dalam bergaul dgn pelbagai lapisan manusia dgn perbezaan
perasaan dan kecenderungan mereka, tidak boleh membuatnya menjadi malas,
bersikap leka, mengundurkan diri, atau berhenti di tengah jalan. Sebab
dia berbuat bukan sekadar untuk sebuah kejayaan atau pun kemenangan,
tetapi yang paling pokok tujuannya adalah untuk keredhaan Allah dan
menuruti perintahNya.
Nabi
Nuh ‘alaihissalam, pemuka para anbia’, hidup di tengah kaumnya selama
950 thn. Beliau berdakwah dan bertabligh, namun hanya sedikit sekali
yang mahu beriman kepada beliau. Padahal pelbagai cara dakwah sudah
ditempuh, waktu dan bentuk dakwahnya juga pelbagai cara, sebagaimana
yang difirmankan oleh Allah melalui perkataan beliau:
“Wahai
Rabb-ku, sesungguhnya aku telah menyeru kaumku malam dan siang, maka
seruanku itu hanyalah menambah mereka lari (dari kebenaran). Dan
sesungguhnya setiap kali aku menyeru mereka (kepada iman) agar Engkau
mengampuni mereka, mereka memasukkan anak jari mereka ke dalam
telinganya dan menutupkan bajunya (ke mukanya) dan mereka tetap
(mengingkari) dan terlalu menyombongkan diri.” (Nuh: 5-7)
Sekali
pun harus menghabiskan masa selama 950 thn, beliau ttp menyeru kaumnya
dan akhirnya ada 40 orang yang berhimpun bersama beliau. Sedangkan
kaumnya yang lain berpaling dari beliau, sekali pun beliau sgt berharap
mereka mahu beriman.
Al-Quran
telah mengisahkan kepada kita individu-individu Mu’min di dalam surah
al-Buruj. Mereka rela mengorbankan nyawa fi sabilillah dan mereka tidak
mengatakan, “Kematian ini dapat memberi apa-apa manfaat terhadap dakwah
kita?”
Mereka
tidak berkata seperti itu, kerana mereka mempunyai keteguhan hati dan
pengorbanan. Kejayaan dakwah ada di tgn Allah. Siapa yang tahu kalau pun
darah mereka itu merupakan santapan lazat bagi pohon iman generasi
berikutnya?
Perkara
yang prinsip, alam orang yang mukhlis hanya bagi Allah semata. Dia
cekal dalam hal ini dan terus seperti itu. Hasil dan buah di dunia
diserahkan kepada Allah, kerana Allah-lah yang menyediakan penyebabnya
dan membatasi waktunya. Dia hanya sekadar berusaha. Jika berjaya, maka
segala puji hanya bagi Allah, dan jika gagal, maka segala daya kekuatan
itu hanya milik Allah.
Sesungguhnya
di akhirat Allah tidak akan bertanya kepada manusia, “Mengapa engkau
tidak memperoleh kemenangan?” Tetapi Dia akan bertanya, “Mengapa engkau
tidak berusaha?”
Allah tidak bertanya, “Mengapa engkau tidak berjaya?” Tetapi Dia bertanya, “Mengapa engkau tidak melakukannya?”
Kesepuluh: Berasa Senang Jika Ada Yang Bergabung
Berasa
senang jika ada seseorang yang mempunyai kemampuan, bergabung dalam
barisan mereka yang mahu beramal, untuk menegakkan bendera atau ikut
taat dalam amal. Hal ini harus disertai dgn usaha memberikan kesempatan
kepadanya, sehingga dia dpt mengambil tempat yang sesuai dgn
kedudukannya. Dia tidak harus rasa terganggu, terganjal, dengki atau pun
gelisah kerana kehadirannya. Malahan jika orang yang mukhlis melihat
ada orang lain yang lebih baik darip dirinya yang mahu memikul
tanggungjawabnya, maka dgn senang hati dia akn mundur, memberikan
tanggungjawabnya kepada orang itu dan dia berasa senang menyerahkan
jawatan kepadanya.
Sebahagian
orang yang memegang jawatan, lebih-lebih lagi jika berada di barisan
hadapan, tidak mahu menyerah dalam mempertahankan kedudukannya, tidak
mahu berundur walau bagaimanapun keadaannya dan suka menekan orang lain.
Dia berkata, “Ini merupakan kedudukan yang telah diberikan Allah
kepadaku, maka aku tidak mahu melepaskannya. Ini adalah pakaian yang
telah dikenakan kepadaku, maka aku tidak mahu membukanya. Kedudukan ini
dtg dari langit.”
Padahal
waktu terus berlalu, keadaan berubah dan kekuatan menjadi lemah. Setiap
masa diperuntukkan bagi mereka yang sesuai dgnnya, sebagaimana setiap
tempat diperuntukkan bagi orang yang mmg sesuai dgn tenoat itu. Banyak
cemuhan ditujukan kepada penguasa yang bermati-matian mempertahankan
kerusi dan kedudukannya, dgn anggapan bahawa merekalah yang paling mampu
mengendalikan perahu dan menjaganya dari terpaan angin taufan.
Ketika
mendapat kritik dari orang lain, para da’ie Muslim tidak boleh menutup
mata atau menutup telinga. Mereka juga tidak boleh lepas tgn demi
kemaslahatan dakwah sebagaimana orang lain yang tidak boleh lepas tgn demi
kemaslahatan negara dan ummah. Kerana andai lepas tgn, boleh jadi itu
merupakan belenggu syaitan dan godaan yang dibisikkan ke dalam hati para
aktivitis Islam. Sehingga jika yang lebih banyak berbicara adalah
kepentingan diri sendiri, kecintaan kepada kedudukan dan dunia, maka itu
dianggap pengabdian terhadap agama.
Berapa
ramai jemaah atau harakah yang disusupi kezaliman dari luar, pengaruh
dari dalam atau kepincangan dalam berfikir dan beramal, tiada inovasi
dan tajdid, sebagai akibat dari kerakusan satu atau dua orang yang
terlibat di dalamnya. Dia tidak mahu melepaskan kedudukannya kepada
orang lain. Dia lupa bahawa bumi ini terus berputar, planet-planet terus
berlalu, dunia terus berubah. Tetapi ternyata mereka tidak mahu
berputar seiring dgn putaran bumi, tidak berubah seiring dgn perubahan
waktu dan tempat serta keadaan manusia.
Malahan
di antara mereka ada yang memikul beban dan tanggungjawab melebihi
kemampuan bahunya. Padahal maksudnya ialah untuk menghalang jalan bagi
orang lain yang lebih mampu dan lebih bertenaga, bukan sahaja orang lain
itu dpt dikerahkan untuk mengurangkan beban amanat yang dipikulnya
malah sekaligus sbagi melatih diri untuk memikul tanggungjawab.
Kesebelas: Rakus Terhadap Amal Yang Bermanfaat
Di
antara bukti ikhlas adalah rakus terhadap amal yang paling diredhai
Allah, dan bukan yang paling diredhai oleh dirinya sendiri. Sehingga
orang yang mukhlis lebih mementingkan amal yang lebih banyak manfaatnya
dan lebih mendalam pengaruhnya, tanpa disusupi hawa nafsu dan kesenangan
diri sendiri.
Dia
senang melakukan puasa nafilah dan solat dhuha. Namun sekali pun
waktunya dihabiskan untuk mendamaikan mereka yang sdg bertikai, justeru
itulah yang lebih dipentingkannya. Dalam sebuah hadith disebuntukan:
“Ketahuilah,
akan ku khabarkan kepadamu tentang sesuatu yang lebih utama darip
darjat puasa, solat dan sedekah. Iaitu mendamaikan di antara sesama
manusia. Sebab kerosakan di antara sesama amnusia adalah pemotong.” (HR Imam Abu Daud dan at-Tirmidzi, hadith shahih)
Dia
mendapatkan kesenangan di hati dan kegembiraan di dalam jiwa jika boleh
melaksanakan umrah pada setiap bulan Ramadhan dan haji pada musimnya.
Tetapi dikatakan kepadanya, “Sumbangkan saja wang itu untuk ikhwan kita
di Palestin atau Bosnia atau Kashmir yang sdg mengalami kehancuran.”
Jika hatinya tidak lapang dan menolak, maka dia seperti apa yang
dikatakan al-Ghazali sebagai orang yang tertipu.
Ada
seorang penderma dari salah satu negara kaya yang berkunjung ke Afrika
untuk membangun sebuah masjid. Di sana dia ditemui oleh para wakil
masyarakat, yang mengusulkan akar dia membaiki beberapa masjid lama yang
hampir roboh. Sementara masjid-masjid itu berada di tempat strategik di
tengah permukiman penduduk dan kewujudannya sgt diperlukan. Tabung yang
mestinya untuk membangun satu masjid yang direncanakan, cukup untuk
membaiki sepuluh masjid lama yang sudah ada dan hampir roboh itu. Tetapi
ternyata dia menolak, kecuali jika namanya digunakan untuk nama-nama
masjid tersebut.
Kedua Belas: Menghindari Ujub
Di
antara tanda kesempurnaan ikhlas ialah tidak merosak amal dgn ujub,
berasa senang dan puas terhadap amal yang telah dilakukannya. Sikap
seperti ini dpt membutakan matanya untuk melihat celah-celah yang
sewaktu-waktu muncul. Seharusnya apa yang perlu dilakukan oleh orang
Mu’min setelah melaksanakan suatu amal ialah takut jikalau dia telah
melakukan kelalaian, disedari mahupun tidak disedari. Maka dari itu dia
takut jikalau amalnya tidak diterima. Allah berfirman:
“Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari mereka yang bertaqwa.” (al-Maidah: 27)
Di
antara ungkapan yang sgt berkesan dalam masalah ini, yang dinisbatkan
kepada Ali bin Abi Thalib adalah, “Suatu keburukan yang menyesakkanmu
lebih baik di sisi Allah darip kebaikan yang membuatmu ujub.”
Pengertian
seperti ini juga ditetapkan Ibn ‘Atha’illah di dalam Al-Hikam, beliau
berkata, “Boleh jadi Allah membuka pintu ketaatan bagimu, tetapi tidak
membuka pintu penerimaan amal bagimu. Boleh jadi Allah mentaqdirkan
kederhakaan ke atas dirimu, lalu kederhakaan itu menjadi sebab yang
menghantarkan ke tujuan. Kederhakaan yang membuahkan ketundukan dan
kepasrahan lebih baik darip ketaatan yang membuahkan ujub dan
kesombongan.”
Dari
sini al-Quran memperingatkan agar tidak menyertai sedekah dgn
menyebut-nyebut sedekah itu dan ucapan yang menyakitkan, kerana
dikhuatirkan justeru menggugurkan pahala yang dihilangkan pengaruhnya.
Allah berfirman yang bermaksud:
Allah berfirman yang bermaksud:
“Perkataan
yang baik dan pemberian maaf lebih baik darip sedekah yang diiringi
dgnsuatu yang menyakitkan (perasaan si penerima). Allah Maha Kaya lagi
Maha Penyantun. Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu
menghilangkan (pahala) sedekah kamu dgn menyebut-nyebutnya dan menyakiti
(perasaan si penerima), seperti orang yang menafkahkan hartanya kerana
riya’ kepada manusia dan dia tidak beriman kepada Allah dan hari
kemudian. Maka perumpamaan bagi orang itu adalah seperti batu licin yang
di atasnya ada tanah, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu
jadilah ia bersih (tidak bertanah).” (al-Baqarah: 263-264)
Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam juga memperingatkan ujub dan menjadikannya
termasuk hal-hal yang merosak. Ibn Umar meriwayatkan dari Baginda yang
bermaksud:
“Tiga
perkara yang merosak dan tiga perkara yang menyelamatkan. Sedangkan
perkara-perkara yang merosak adalah kedekut yang ditaati, hawa nafsu
yang diikuti dan ujub seseorang terhadap dirinya.” (HR Imam at-Thabrani, hadith hasan dalam Shahih al-Jami’ as-Shaghir, no. 3045)
Al-Quran
telah mengisahkan kepada kita kejadian yang dialami kaum Muslimin pada
waktu Perang Hunain. Allah telah memberikan kemenangan kepada mereka
sewaktu Perang Badar, padahal mereka sama sekali tidak diunggulkan
menang. Allah juga memberikan kemenangan kepada mereka pada Perang
Khandaq, yang sebelum itu pandangan mereka meredup, hati mereka naik ke
atas hingga sampai ke tenggorokan, mereka menduga yang bukan-bukan
terhadap Allah dan mereka tergoncang dgn hebat. Allah juga memberikan
kemenanagn kepada mereka pada waktu Perang Khaibar dan Fathu Makkah.
Tetapi pada waktu Perang Hunain mereka menjadi ujub kerana jumlah mereka
yang banyak. Ternyata jumlah yang banyak ini tidak memberi manfaat
apa-apa, hingga mereka pasrah kepada Allah. Mereka pun menyedari bahawa
kemenangan datang hanya dari sisi Allah. Dia berfirman yang bermaksud:
“Sesungguhnya
Allah telah menolong kamu (hai kaum Mu’min) di medan peperangan yang
banyak, dan (ingatlah) peperangan Hunain, iaitu pada waktu kamu menjadi
sombong kerana banyaknya jumlah kamu, maka jumlah yang banyak itu tidak
memberi manfaat kepada kamu sedikit pun, dan bumi yang luas itu telah
terasa sempit oleh kamu, kemudian kamu lari ke blkg dgn bercerai-berai.
Kemudian Allah menurunkan ketenangan kepada RasulNya dan kepada mereka
yang beriman.” (at-Taubah: 25-26)
Orang
Mu’min yang sedar adalah mereka yang menyerahkan segala urusannya hanya
kepada Allah, lalu percaya bahawa kemenangan hanya dtg dari sisiNya.
Firman Allah:
“Dan kemenangan itu hanyalah dari Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” (Aali Imran: 126)
Kemuliaan juga datang hanya dari sisiNya:
“Barangsiapa yang menghendaki kemuliaan, maka bagi Allah-lah kemuliaan itu.” (Fathir: 10)
Taufiq kepada hal-hal yang baik juga berasal dari pertolongan Allah. FirmanNya:
“Dan tidak ada taufiq bagiku melainkan dgn (pertolongan) Allah.” (Hud: 88)
Hidayah hanya dtg dari sisiNya:
“Barangsiapa
yang disesatkanNya, maka kamu tidak boleh mendapatkan seorang pemimpin
pun yang dtg yang mampu memberikan petunjuk kepadanya.” (al-Kahfi: 17)
Dikatakan dalam sebuah syair:
Andaikan Allah tiada mempedulikan kehendakmu
Nescaya tidak akan ada pilihan bagi semua manusia
Andaikan Dia tidak memberi petunjuk jalanmu
Nescaya kau akan tersesat sekali pun langit ada di sana
Ketiga Belas: Peringatan Agar Membersihkan Diri
Al-Quran telah memperingatkan untuk membersihkan diri dari pujian dan sanjungan ke atas dirinya, sebagaimana firmanNya:
“Dia
lebih mengetahui tentang (keadaan) kamu, ketika Dia menjadikan kamu
dari tanah dan ketika kamu masih dalam janin perut ibumu. Maka janganlah
kamu mengatakan diri kamu suci. Dialah yang paling mengetahui tentang
orang yang bertaqwa.” (an-Najm: 32)
Allah mencela orang-orang Yahudi dan Nasrani yang menganggap dirinya suci. Firman-Nya yang bermaksud:
“Apakah
kamu tidak memerhatikan orang yang menganggap dirinya bersih?
Sebenarnya Allah membersihkan sesiapa yang dikehendaki-Nya dan mereka
tidak dianiaya sedikit pun.” (an-Nisa: 49)
Hal ini terjadi kerana mereka berkata, seperti yang dijelaskan Allah yang bermaksud:
“Kami ini adalah anak-anak Allah dan kekasih-kekasih-Nya.” (al-Maidah: 18)
Perkataan mereka ini disanggah dengan firman-Nya yang bermaksud:
“Tetapi
kamu adalah manusia (biasa) di antara orang-orang yang diciptakan-Nya.
Dia mengampuni sesiapa yang dikehendaki-Nya dan menyeksa siapa yang
dikehendaki-Nya. Dan, kepunyaan Allah-lah kerajaan di antara keduanya,
dan kepada Allah-lah kembali (segala sesuatu).” (al-Maidah: 18)
Orang
yang telah melakukan sesuatu amal shaleh, tidak boleh mempamerkan
amalnya itu, kecuali jika untuk menyampaikan nikmat Rabb-Nya:
“Dan terhadap nikmat Rabb-mu, maka hendaklah kamu menyebut-nyebutnya (dgn bersyukur).” (ad-Dhuha: 11)
Selain itu ia bertujuan untuk memancing orang lain agar mengikutinya. Sabda Baginda yang bermaksud:
“Barangsiapa membuat sunnah yang baik, maka dia mendapat pahala sunnah itu dan pahala orang yang mengerjakannya.” (HR Imam Muslim)
Dibolehkan
juga jika bertujuan untuk membela diri kerana ada tuduhan yang
dilemparkan kepadanya, padahal dia tidak bersangkut-paut dgn tuduhan
tersebut, atau mungkin ada sebab-sebab lain. Semua itu diperbolehkan
bagi orang yang batinnya sudah kuat kerana Allah semata dan bukan kerana
tujuan yang bukan-bukan serta tidak tergolong pada ujub, tidak
bertujuan mencari sanjungan dari orang lain dan mendapatkan kedudukan di
kalangan masyarakat. Namun memang jrg orang yang bebas dari tujuan ini.
Orang
Islam harus waspada, jangan sampai ujub terhadap diri sendiri, kerana
kebaikan dan keshalihan yang dilakukannya, atau keyakinan bahawa hanya
dialah yang beruntung sdg yang lain merugi, atau dia dan jamaahnyalah
yang layak disebut al-firqah an-najiyyah (golongan yang selamat) sdgkan
semua kaum Muslimin rosak, atau hanya merekalah yang layak disebut
thaifah manshurah (kelompok yang mendapat pertolongan) sdgkan yang lain
dibiarkan.
Pandangan
terhadap diri sendiri seperti ini adalah ujub yang merosak, dan
pandangan terhadap orang-orang Islam seperti itu adalah pelecehan yang
menghinakan.
Dalam
sebuah hadith shahih disebuntukan: “Jika seseorang berkata ‘Manusia
telah rosak’, maka dialah yang lebih rosak darip mereka.” (HR Imam Muslim)
Hadith
ini diriwayatkan dgn bacaan ‘ahlakuhum’, dgn pengertian bahawa justeru
dialah yang lebih banyak dan lebih cepat menimbulkan kerosakan, kerana
dia terpedaya oleh diri sendiri, congkak terhadap amalannya dan
melecehkan orh lain. Dgn bacaan dan makna seperti ini, bererti dialah
yang menyebabkan kerosakan mereka, kerana dia berasa lebih unggul dari
mereka dan juga membuatkan mereka berputus asa terhadap rahmat Allah.
Al-Imam
an-Nawawi rahimahullah berkata, “Larangan ini ditujukan kepada
orang-orang yang berkata seperti itu, kerana ujub terhadap diri sendiri,
mengecilkan orang lain dan berasa dirinya lebih unggul dari
mereka. Ini adalah perbuatan yang diharamkan. Tetapi jika perkataan
seperti itu disampaikan kerana memang ada kekurangan dalam pengamalan
agama mereka atau kerana rasa prihatin terhadap situasi mereka dan juga
situasi agama mereka, maka hal itu tidak apa-apa. Inilah yang ditafsir
dan dihuraikan oleh para ulama, seperti yang dikatakan olek Malik bin
Anas, al-Khattabi, al-Humaidi dan lain-lainnya.
Dalam hadith lain disebutkan, yang bermaksud:
“Cukuplah seseorang disebut buruk jika dia mencela saudara Muslimnya.” (HR Imam Muslim)
Sebab
di antara orang Islam atas orang Islam lainnya adalah dilarang
menzalimi, menghinakan dan melecehkannya. Tidak mungkin seseorang
mencela saudaranya sendiri, sdgkan mereka ibarat dua cabang yang melekat
di satu pohon yang sama.
Lihat
apa yang dihuraikan oleh al-Ghazali di dlm Dzammusy-Syuhrah wa
Intisyarushshit, dan Bayanu Fadhilatil-Khumul, dari kitab Dzamjul-Jah
war-Riya’, dari kitab al-Ihya’, yang disyarahkan al-Allamah Murtadha
az-Zubaidi, 8/232-238
No comments:
Post a Comment