Friday 30 December 2011

DETIK INDAH ITU... MILIKNYA =)

perkahwinan adalah suatu ikatan yang suci dan indah bagi yang tahu menilai...kan? semua pun impikan kehidupan berkeluarga...rite? jauh dilubuk hati ini, aku mendoakan yang terbaik buatnya...adik aku ler..hahaha..ni ada pic yang aku capture ikut pandangan mata aku laaa...

aku sukakan pic ni..spontan dan something tau...warna dia keseluruhannya cantik, pandai jugak dia pilih ek?
nak tengok lagi? meh...ada lagi yang aku suka jugk.

betul tak....sweet kan?




 ni la pasangannya, sempoi adik ipar aku ni....pewittt...jaga adik aku bebaik tau...semuanya sepadan aje, pelamin, costume, pengapit...senada jer ek?



nah! close-up ;-)

 ni majlis malam berinai @ rumah pengantin lelaki

ni kumpulan berzanji bonda.

                                                            meriahhh.....i swear!


dua2 tu adik aku =)


orang kuat dibalik tabir majlis, sepupu mak; paklong. t.kasih bertungkus lumus menolong..al maklum kami ni anak2 yatim ;(


 mak saudara; mokteh. t.kasih juga menolong kami..

rombongan kami bertandang ke rumah pengantin lelaki

 saudara mara datang kasi riuh majlis.......

geng ni pantang jumpa....ada ler yang dibincangkan tu.....haha


                             t.kasih kak, datang ke majlis kami  =)

aku pernah baca buku tajuknya; JADILAH WANITA YANG PALING BAHAGIA tulisan oleh Dr. 'Aidh Bin Abdullah Al-Qarni. sape pernah baca? tak? mulalah baca buku-buku yang bermanfaat...tau! banyak teladan dan ilmu dalam buku ni...kut ada yang terkena batang idung sendiri tu...simpan sendiri ler yer (hahaha...) takyah cover line ler...:-p

ok jom baca petikan ni, aku cedok dari buku tu..sub-title nya WASIAT-WASIAT JITU DARI IBU YANG BIJAK.

ada sebuah wasiat yang paling baik di antara wasiat-wasiat yang diriwayatkan dari wanita Arab, iaitu wasiat Umamah binti A-Harith untuk puterinya Ummu Iyyas binti `Auf pada malam majlis perkahwinannya. Dalam wasiatnya dia berkata:

'wahai puteriku, sesungguhnya engkau telah memisahkan dirimu dari lingkungan yang darinya engkau keluar. engkau telah meninggalkan kehidupan yang darinya engkau berkembang. seandainya seorang perempuan tidak memerlukan seorang suami, kerana kecukupan dari orang tuanya dan keperluan orang tua terhadap anaknya, maka engkau menjadi orang yang sangat tidak memerlukan suami.

namun wanita diciptakan untuk lelaki dan baginya lelaki tercipta.

nasihat yang pertama dan kedua: patuhlah kepada suami dengan apa adanya dan mendengar kata-katanya dengan baik disertai ketaatan.

nasihat yang ke-3 dan ke-4: sentiasalah engkau memperhatikan pandangan mata dan ciuman hidung suami, jangan sampai dia mencium darimu melainkan wangi yang paling sedap.

nasihat yang ke-5 dan ke-6: sentiasalah engkau memperhatikan waktu dan makannya, kerana kelaparan akan membuatnya garang dan kekurangan tidur akan membuatnya mudah marah.

nasihat ke-7 dan ke-8: jagalah hartanya dan peliharalah keluarga dan anak-anaknya. adapun perkara terpenting berkaitan dengan hartanya adalah mengaturnya dengan baik dan yang berkaitan dengan anak-anaknya adalah memelihara mereka dengan baik.

nasihat ke-9 dan ke-10: janganlah sekali-kali melanggar perintahnya dan jangan menyebar rahsianya kerana bila engkau melanggar perintahnya, maka engkau telah menyempitkan dadanya dan bila engkau menyebarkan rahsianya, maka engkau mengkhianati amanatnya. dan jangan sekali-kali engkau bersukacita dihadapannya bila dia sedang bersedih dan jangan pula engkau menampakkan kesedihan dan wajah masam ketika dia sedang gembira. 

so, tu la yang aku sempat upload. entri ni ditujukan khas buat adik aku..Nurul Huda. Semoga beroleh rahmat dariNYA, sabar dlm melayari alam berumahtangga ni, sentiasa perbaiki kekurangan, terima setiap kekurangan itu sebagai satu kelebihan pasangan tau......! Salam.








                                                












No comments:

Post a Comment