Sunday, 8 September 2013

DAUN KACA BELING

Assalamu'alaikum

Pagi ni masa bersarapan dengan mak, dia cerita....

...sebelum ni mak rasa ada ketul kt bawah lengan...macam bisul tu...ada dua biji kat dua lengan ni...lepas minum air rebus daun tu...sekarang ni dah takde ketul tu...bagus la daun tu.

Alhamdulillah...mak saya ni sebenarnya obses dengan ubat hospital, dia kunyah ubat tu macam makan kacang...sakitnya hati saya tengok...heeee....tapi dia cuba juga daun magik tu akhirnya. Saya sebenarnya mengikut pi'il arwah abah, saya suka kan hasil alam untuk mengubati apa-apa la...bila dapat tahu pasal daun kaca beling @ daun pecah kaca ni, saya sangat teruja...saya asalnya cuma nak membantu seorang kawan yang mengadu kena batu karang. Tapi bila saya google di satu blog, saya terkejut sebab begitu banyak khasiat dan gunanya daun ni, Subhanallah. Saya rasa Allah dah jawab doa-doa saya...DIA bagi jalan untuk saya mengubati penyakit saya, tambah lagi pokok kaca beling ni ada ditanam ditepi laman rumah mak saya. Allahu akbar! Petanda apakah yang Allah nak beri....Alhamdulillahhhhh

Dalam petikan blog yang saya baca tu, daun ni mengandungi kandungan mineral yang sangat tinggi seperti kalium, kalsium, natrium, ferum, fosforus, serta vit C, B1 dan B2.  Ianya penyumbang kepada anti-oksidan yang sangat tinggi. Selain itu ekstrak pecah beling secara in vitro (tisu kultura) mampu membunuh sel kanser kolon, kanser hati dan kanser payudara dengan mengaruh sel ini mati secara semulajadi (apoptosis) tanpa kesan sampingan atau keradangan. Ekstrak ini juga mampu memendamkan gen penyebab kanser dan sekali gus mengurangkan risiko kanser.

Terima kasih kepada sahabat saya yang meminjamkan saya buku 99 herba, hingga membawa saya menggelidah blog yang menceritakan keseluruhan khasiat daun yang sangat berkhasiat ni....Allah menghantar jawapan doa saya dengan berbagai cara, inilah kasilnya. Syukurrrrr....

Sunday, 25 August 2013

DIA PERGI

Dia menjarakkan diri sebab ketidaksempurnaan aku...pergi laaaa...aku tak akan mengejar.....

Sunday, 4 August 2013

DARI LUBUK HATI INI

SEKALI KITA BERHIJAH
ALLAH PASTI HANTAR...MANUSIA BAIK-BAIK
UNTUK MENDAMPINGI KITA

Salam Ramadhan Al-Mubarak, dah berada dihujung-hujung bulan yang penuh barakah ni barulah saya mampu untuk menulis. Bagaimana dengan puasa korang? Alhamdulillah, saya belum lagi off ~ tiada aral yang melintang gamaknya ni.

Sebenarnya saya nak berkongsi sedikit...reunion tak rasmi saya dengan seorang sahabat dizaman sekolah. Berpuluhan tahun berpisah, malam tadi kami berjanji untuk berjumpa selepas solat terawih. Alhamdulillah, dipermudahkanNYA.

Mula dia sampai, hingga ke akhir pertemuan...perbualan kami bagai tiada akhirnya. Berkongsi ilmu, cerita lama-lama...rasanya kalau tak kerana malam semakin larut ~ confirm2 sampai subuh kami masih lagi bercerita. Subhanallah, banya cerita yang kami kongsikan...apa yang saya nak bagitau, BUKAN SEMUA SUKA APA YANG KITA NAK SAMPAIKAN. Keterbatasan ilmu dipihak kedua mengundang perselisihan pendapat secara tidak sengaja. Maafkanlah mereka. Mungkin ilmu yang kita ada tidak sama dengan ilmu yang mereka dapat.

Terima kasih sahabat, saya berdoa semoga ada lagi pertemuan buat kita lagi..cadangnya reunion yang rasmi bersama sahabat2 yang lain dihari raya ke 3, ada surprise dari sahabat ni buat yang lain2...tungguuuu

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI
BUAT SEMUA YANG RAJIN MEMBACA ENTRI SAYA.
MAAF JIKA PERNAH TERKASAR BAHASA, TAK BERKENAN DIHATI...
SAYA CUMA MANUSIA YANG TIDAK SEMPURNA.

Wednesday, 3 July 2013

Wordless Wednesday

Salaam....

Permulaan hari yang sangat baik...hujan diawal pagi...mulakan hari dengan solat Subuh...what a wonderful day begins.

Pagi2 lagi dah dapat call dari sahabat @ sisterly fren (istilah suka2 bagi...heheee) biasalah berkongsi rasa....
Perancangan banyak dalam minda ni...lama kan tak gunakan L.O.A. ni...kena mula dari sekarang...sebab banyak benda yang aku nak buat, in shaa Allah semoga menjadi kenyataan.

Tajuk wordless tapi banyak benda yang aku rasa nak kongsi kat sini.
Pernah tak korang rasa ralat. Bahasa kampung ghalat. Ghalat bila tengok kawan2 belanja duit kemain banyak kat barang2 yang tak sepadan kualiti yang diharapkan....kita cuba nak bagi yang terbaik tapi ditolak.

Tu lah yang aku rasa....*sighs*

Saturday, 29 June 2013

Sebenarnya Saya Isteri Dia ~review

Salaam....

Hai semuaaa....
Korang tengok ke...citer SSID ni? Sure ramai yang follow kan...saya jer yang ketinggalan sebenarnya. Sebab hari Jumaat saya takde kat umah, ke Muar utk aktiviti. Patutlah saya tak jumpa.

Dek kerana bijaksini nyer akal saya ni...jeng...jeng....jeng....saya pun google la! Tak reti reti ke mak jemah oiiii...Sekali taip tajuk tu, tuuuu dia! Berderet deret keluar link. Apa lagi....terjah lah! Terima kasih lah kepada blogger yang dok ghajin nau mengupload...dari episod 1 hingga la to present. Cepat pulak dia update tu. Salute la! Tapi sori ek...xingat nama blog tu.

Minggu depan episod akhir, kabarnya....tak sabar rasanya. Tapi kan....apa pulak helah saya nak bagi ye...iya la, kan tiap jumaat saya pegi attend aktiviti kat Muar tuuuuu....*garu peha yang tak gatal* fikir....fikir....hmmmm
Takpe, jangan kusutkan kepala...tiba hari jumaat tu nanti, datanglah idea jahat saya...ha ha sabau jer la.

*kredit to the novelis dan pengarah drama ni, my taste la citer komedi tak berapa romantik ni, i likeeee so much!*

Sunday, 23 June 2013

Malam Nisfu Sya'aban

Salaam....

Sambil menonton astro oasis, aku teringatkan malam ni....malam nisfu sya'aban...besar fadhilatnya....sesuatu yang aku sembunyikan dari semua....aku adukan hanya kepada DIA...akan aku manfaatkan malam ni, meminta kepada DIA...apa yang aku hajatkan...

Aku rasa sesuatu yang agak pelik sebenarnya....kesakitan yang melampau....bisa....sangat bisa dada ni...puas aku ikhtiarkan tapi bisa tu tetap aku rasakan....mungkin kah aku tak akan sembuh? Hanya Allah yang tau...aku hanya mampu berusaha...selagi termampu...mati bukan jalan prnyelesaian....mungkin sudah urusan dunia tapi tak kan sudah urusan disana.

Aku nak menangis...tapi aku tak tau macam mana....aku nak merintih tapi keras hati ni....aku takut....tapi aku cuba lindungkan rasa takut aku ni, aku manusia yang dulunya alpa dengan dunia....aku leka....aku hambaNya yang banyak berdosa....aku takut...

Ya Allah...berikan aku peluang untuk sembuh....berikan aku peluang tu.....akan aku manfaatkan kesihatan aku untuk buat perkara yang elok2....aku ada emak dalam jagaan aku....aku masih ada tanggungjawab yang patut aku buat.

Ya Allah...bawakan penawar  kepada kesakitan ku ni....

Ya Allah...bawakan aku cahaya yang dapat menyuluh jalanku ni.....

Ya Allah...aku mohon diberikan sedikit kebahagiaan sebelum sampai masa untuk aku pergi....

Sesungguhnya hanya Kau yang mengetahui segala isi hati hambaMu ini.

Saturday, 15 June 2013

SAUDARA @ KEKASIH

TERSEPIT DALAM SITUASI YANG KOMPLEKS
DALAM KEHIDUPAN SEBENAR...

Salaam...
Begitu lama saya tidak menulis, kali ni terpanggil untuk mengupdate blog...aahh...dengan kisah yang saya kira agak 'complicated'.

Pernah terbaca dalam sebuah novel yang ada dalam koleksi saya cuma dah terlupa tajuknya...

Seorang kawan yang lama saya kenali menalipon. Saya pinjamkan telinga saya mendengar kisah dia. Mulanya saya fikir kisah dongengan tapi betul la! It's real! Oh...oh my goodness! Saya dengar dengan teliti cerita dia...from the start to thr end, sekali sekala saya menyampuk...selebihnya saya biarkan dia bercerita...dari corong talipon saya dapat rasa senyuman dia berselang selikan keluhan kecil...dan helaan nafas panjang keluar dari mulut dia...bercampurkan tangisan halus...simpatinya saya tapi apakan daya, itulah realiti kehidupan ini.

Kisahnya begini;
Ibu kawan saya ni mempunyai suami lain selepas berpisah dengan suaminya (ayah kawan saya). Maknanya dia mempunyai anak2 lain bersama suami yang lain. Then anak2   ni semua terpisah sebab ada yang di adopt oleh keluarga lain. 

Dipendekkan cerita, setelah berjumpa...berkenalan...timbul rasa ingin memiliki...ditakdirkan Allah tersingkap lah hubungan kekeluargaan antara mereka tanpa disengajakan. Subhanallah...mujur tidak berlaku lagi perkara yang tidak2. Bersyukurlah...

Agak sukar untuk menerima kenyataan hidup ni kan...sesungguhnya Allah itu Maha Melindungi...biarpun agak pahit untuk ditelan tapi hukum tetap hukum. Belajarlah menerima diri masing2 sebagai saudara sedarah. 

Lambat laun, perasaan tu akan berubah...yakinlah Allah masih menyayangi mu, in shaa allah pasti ada hikmah disebalik pertemuan ini.

Pengajarannya ada...jangan sembunyikan anak2 ni, takut jadi hal2 yang beginilah...sebab tu kena ada saksi waktu anak diserahkan kepada orang lain, patutlah procedures sekarang agak ketat kan....bukan menyusahkan tapi untuk kebaikan. Wallahu'alam

Take your time...nanti boleh terima tu... *_^



#ej: wishing u in Rahmat Allah selalu...#




Tuesday, 28 May 2013

BIKERS KENTAL ~ movie

JOM BIKERS....RAMAI2 KE PANGGUNG
BUNYI ENJIN SUPERBIKE .....
MEMANG AKU PUN JADI MACAM BIDIN SENGAL
TAK MENAHANNNN

Salaam semuaaaa

Lama kan aku tak update blog ni...lama giler, siutttt
Sebab aku rasa tetiba idea jadi tumpul...ntah apa yang merasuk...perghh merasuk pulakkk ha ha ha...sabau jer la...takpe kali ni aku nak citer pasal movie yang tengah hangat dipasaran sekarang ni; BIKERS KENTAL. Korang dah tengok ke?
Sesape yang suke superbike...moh ler tgk...sape yg suke Zizan...pegi la tgk movie ni....(lawak dia buat aku rasa nak sekel2 jer paler dia....oops jgn marah yo Bidin al-zafar ke nama dia :p )

Aku pegi petang semalam, bertemankan Lynaza Ali & Fiona Ali...pona pose tau...sian dia kitorang ngup ngap ngup ngap mkn pop corn depan dia...dia relaks jer...iskk...iskkk....sori ek ...tu la dugaan pose....ok cop! sambung movie yg kitorang tengok semalam...makkkk aaaaiiiii.....ok, meh aku citer sikit laaa...nanti korang terpinga2 plak..apa lah minah ni menceceh...tak tau pokok pangkal citer kan....ginii....

Cerita ni kisah BIDIN, subjek utamanya. Dia pekerja kat 1 biker's garage...jual motor, accessoriex dan yg sewaktu dengannya laaa. Dia memang OBSES GILER dengan superbike...(aku pun...hehe) Nak dijadikan kisah, suatu malam dia ternampak 1 manusia dah kena tembak, duit 1 beg....hmmm....winks....winks....lepas tu dia hilangkan diri, seminggu kut....alih2 dia muncul semula dengan menonggang superbike idaman dia ke tempat keje dia...muka berlagak siut...maklum ler dah dapat superbike...lengkap aksesori...(panas2 radang ko pakai jaket, but....padan ler muka ko bermandi poloh ha ha) baru la layak melepak dengan geng bikers kann...kann...haaaa...citer BIDIN AL-ZAFAR pun bermula dari sini.....

Nak tau kisah seterusnya? Pegi la ke pawagam....tengah havoc ni...lagipun skool holiday kan....redah ler...nanti dah tengok, kasi komen korang kat sini tau?  Tu laaa....skool holiday sudah kan....ENJOY UR HOLIDAY semuaaaa....geng aku tengah holiday kat Avatar...semua foc beb! Takpe....tunggu turn aku pulak lepas ni ke Korea...winter sonata...aku pasti datangggg....tungguuuu

Chow weiiii....sampai saat ni aku rasa nak sekel2 paler si Bidin sengal tu...:p


Pic aku borrow from page red garage....pinjam tauuu ;)

Tuesday, 30 April 2013

LUAHAN HATI TUN M

MARILAH BERSAMA LUANGKAN MASA UNTUK MEMBACA TULISAN
TUN MAHATHIR.
MENGAPA TUN MAHATHIR SEDIH?


SAYA sedih. Bukanlah saya berharap kerana kesedihan saya akan menarik simpati sesiapa. Hanya saya ingin menyatakan perasaan saya- perasaan apabila melihat kaum bangsa saya, orang Melayu, begitu sekali tidak tahu bersyukur, begitu sekali mudah lupa, begitu sekali mudah dipengaruhi dan diperalat oleh orang lain sehingga sanggup memburukkan bangsa sendiri.

Bagi generasi yang dilahirkan selepas merdeka tentulah mereka tidak merasai sendiri kehinaan yang dialami oleh orang Melayu semasa mereka dijajah dahulu. Tetapi takkanlah mereka tidak baca sejarah bangsa mereka.
Jika mereka sudah lupa, jika mereka tidak dapat memahami pahit maung, pedih perit bangsa yang dijajah, izinkan saya yang biasa dengan tiga penjajahan bercerita sedikit berkenaan orang Melayu semasa dijajah.
Rata-rata mereka miskin, tidak berilmu pengetahuan, tidak memiliki apa-apa kecekapan, tidak terdaya mempertahan negeri-negeri mereka. Mereka terpaksa bertuankan orang putih Inggeris yang mereka terima sebagai Tuan mereka di negeri mereka sendiri. Mereka bukan tuan rumah. Mereka sebenarnya hamba rumah yang diduduki orang lain.

Orang putih, secara terbuka menyatakan orang Melayu adalah bodoh dan malas, tidak mampu menyumbang apa-apa kepada pembangunan negeri-negeri mereka. Mereka hanya layak jadi pemandu kereta dan orderly atau budak pejabat atau kerani. Mereka dianggap tidak berkebolehan melaksanakan apa-apa kerja yang dipertanggungjawab kepada mereka. Orang asing dari India dan Cina perlu dibawa masuk untuk mengatasi masalah Melayu malas dan tidak cekap.

Datang Jepun. Orang Melayu hilang jawatan perkeranian dan jawatan-jawatan rendah yang lain. Mereka terpaksa jadi penjual pisang di tepi jalan - kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.
Jika tidak tunduk serendah mungkin apabila lalu di hadapan askar Jepun, mereka dipaksa tatang ketulan batu yang besar sehingga mereka pening dan jatuh. Mereka diarah panjat pohon kelapa untuk dapat buah kelapa bagi askar Jepun. Jika gagal mereka ditempeleng dan terbongkok-bongkok meminta maaf daripada askar Jepun.
Tanpa bertanya sedikitpun akan pandangan orang Melayu sebagai pemilik negeri-negeri Melayu, Jepun menghadiahkan empat buah negeri Melayu, iaitu Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu kepada Siam, kerana membalas budi Siam.

Di bawah pemerintahan Siam, orang Melayu diarah supaya menghormati lagu kebangsaan Siam dan bendera Siam. Saya lihat sendiri seorang orang tua Melayu yang tidak turun basikalnya semasa lagu kebangsaan Siam dimainkan, ditendang di kepala oleh askar Siam apabila lagu berhenti dan ia jatuh terlentang di atas jalan. Saya dan beberapa Melayu lain tidak berani menolong orang tua yang telah jatuh. Kami bangsa yang dijajah dan boleh ditendang oleh sesiapa yang menjajah bangsa kami. Jangan siapa tolong.


Kemudian, British kembali dan raja-raja Melayu diugut akan diturunkan dari takhta mereka jika tidak tandatangan perjanjian Mac Michael supaya negeri-negeri Melayu diserah secara langsung kepada British. Dan raja Melayu pun tandatangan dan diturunkan pangkat kepada kadi besar negeri mereka.


Cadangan Malayan Union British bertujuan menamatkan negeri-negeri Melayu sebagai Tanah Melayu, milik orang Melayu. Ia akan jadi milik siapa sahaja yang mendapat taraf rakyat Malayan Union milik British.
Dalam keadaan orang Melayu begitu miskin, daif dan tidak berilmu pengetahuan, tidak memiliki apa-apa kecekapan, tidak mempunyai senjata, tidak tahu berniaga, sudah tentu mereka akan menjadi kuli dan hamba kepada orang lain yang lebih pintar, lebih cekap dan lebih kaya daripada mereka. Sudah tentu tidak akan ada Tanah Melayu, tanah tumpah darahnya orang Melayu. Mereka akan jadi bangsa yang tidak bernegara, tidak bertanahair. Tidak ada masa depan bagi mereka.


Alhamdulillah. Di saat itu mereka tiba-tiba sedar. Berkat beberapa kerat di antara mereka yang terpelajar yang tahu akan malapetaka yang menanti bangsa mereka, mereka ketepikan sikap kenegerian mereka dan kesetiaan kepada raja masing-masing atau kepada keturunan mereka. Mereka bersatu dan bangun menentang rancangan Malayan Union British. Perpaduan Melayu yang tumpat ini, pendirian mereka yang tidak berbelah-bahagi berkenaan penolakan Malayan Union memaksa British gugurkan rancangan mereka dan kembalikan negeri-negeri Melayu bersama Pulau Pinang dan Melaka yang dimiliki British kepada orang Melayu. Maka terselamatlah orang Melayu dan negeri mereka.

Malangnya sekembalinya sahaja Semenanjung Tanah Melayu ke tangan orang Melayu, maka bermulalah rebutan untuk nikmat yang datang dengan pemerintahan sendiri, khususnya untuk menjadi ahli dalam dewan-dewan negeri dan dewan undangan Persekutuan. Keahlian ini menjanjikan pangkat, elaun dan lain-lain kemudahan.
Untuk bekerja sebagai budak pejabat memerlukan kelulusan tertentu. Tetapi untuk menjadi Yang Berhormat, menteri, bahkan Perdana Menteri tidak memerlukan apa-apa sijil atau kelulusan.
Yang kecewa, yang tidak dapat nikmat yang dikejar lupa akan nikmat perpaduan dan mereka tinggalkan UMNO untuk tubuh kesatuan mereka sendiri. Dengan ini mereka akan dapat dicalon oleh parti mereka untuk bertanding dalam pilihan raya yang akan datang.


Kumpulan pertama yang menubuh parti serpihan terdiri daripada ulama dalam UMNO yang kecewa kerana permintaan mereka supaya 10 daripada mereka dicalonkan oleh Tunku Abdul Rahman ditolak olehnya dan hanya satu sahaja yang diberi kepada kumpulan ini.
Tetapi Tuhan Maha Kaya. Rata-rata orang Melayu terus menyokong UMNO yang mana ini memberi kemenangan kepada UMNO dan rakan-rakannya. Demikianlah besarnya sokongan ini sehingga British terpaksa serah kuasa kepada Perikatan ciptaan UMNO. Jika Parti Islam mendapat lebih daripada satu kerusi, nescaya kemerdekaan tidak tercapai pada 1957.


Tanpa merampas hak orang lain, pemerintahan yang bertunggak kepada Melayu berjaya membangunkan negara dan memberi kepada bangsa Melayu dan bumiputera lain pelajaran, latihan dan peluang yang tidak pernah dinikmati oleh mereka semasa dijajah.
Berkat semua ini maka terpulihlah maruah bangsa Melayu. Alhamdulillah.
Ramalan bahawa pemerintahan yang dipimpin Melayu ini akan merampas hak dan harta kaum lain tidak menjadi kenyataan. Sebaliknya pimpinan yang diterajui Melayu berjaya memajukan negara sehingga dikagumi dunia.

Semua ini terang dan nyata. Dunia akui kebolehan orang Melayu yang memimpin Malaysia. Tetapi mereka belum sampai ke tahap bersaing dengan kaum lain terutama dalam bidang perniagaan dan perusahaan.
Malangnya kejayaan yang sedikit ini telah menjadikan mereka bongkak dan tamak. Rebutan kuasa antara mereka terus berlaku dan rebutan yang berpunca kepada ketamakan individu tertentu menyebabkan perpecahan dan serpihan daripada parti utama mereka.


Mereka yang kecewa kerana gagal merebut tempat menghasut ahli-ahli dan pemimpin kerdil untuk menyertai mereka, untuk menjayakan hasrat sempit mereka merebut kuasa, terutama untuk menjadi Perdana Menteri. Untuk ini mereka membohong, menyalahtafsir agama, menyokong orang lain yang tidak suka melihat orang Melayu meraih walaupun sedikit kekayaan, kedudukan dan nikmat yang terdapat di negara ini.
Hasilnya ialah perpaduan Melayu diganti dengan perpecahan. Orang Melayu yang dahulu digeruni oleh British kerana kukuhnya perpaduan mereka, sekarang berpecah kepada tiga kumpulan kecil yang terpaksa mengemis untuk mendapat sokongan orang lain termasuk mereka yang menentang segala usaha untuk mengimbangkan kedudukan orang Melayu dengan kaum-kaum lain.


Sokongan orang lain ini tidak diberi secara percuma. Jika mana-mana daripada parti Melayu ini memenangi pilihan raya dan mendirikan Kerajaan, tak dapat tidak Kerajaan ini akan terpaksa mengikuti telunjuk orang lain. Melayu tidak lagi akan menjadi tunggak kepada pemerintahan negara yang mereka rela berkongsi dengan orang lain. Mereka akan jadi puak minoriti dalam pakatan yang mereka sertai. Inilah yang akan terjadi hasil perpecahan orang Melayu.

Siapakah yang membawa malapetaka ini. Tak lain tak bukan malapetaka ini dibawa oleh orang Melayu sendiri - orang Melayu yang tamak, orang Melayu yang kurang pintar, orang Melayu yang mudah dipengaruhi nafsu, yang mudah dikuasai oleh perasaan benci apabila dihasut.
Orang Melayu sudah lupa akan betapa hinanya mereka semasa dijajah dahulu. Mereka tidak pun mengakui akan nikmat yang banyak yang dinikmati oleh mereka setelah merdeka dan mereka menerajui Kerajaan - Kerajaan Malaysia merdeka.

Oleh kerana lupa dan tidak bersyukur, mereka rela supaya perpaduan yang memberi kekuatan kepada mereka dimusnahkan. Mereka sanggup dipecah dan dipisah daripada kuasa yang sedikit yang ada pada mereka.

Sebab inilah yang saya sedih. Bangsa saya jelas tidak dapat menangani kejayaan. Bangsa saya mudah lupa. Bangsa saya tidak tahu bersyukur. Bangsa saya tidak tahu mengambil iktibar daripada nasib yang menimpa kaum sebangsa yang hari ini tinggal di wilayah yang dikuasai orang lain.
Jangan bersedih dan bersimpati dengan saya. Bersimpatilah dan bersedihlah dengan diri sendiri, dengan anak cucu yang akan alami masa depan yang gelap kerana kita tamak dan begitu benci kepada bangsa dan pemerintahan oleh kita sendiri.
Artikel dr Utusan



apa perasaan korang tgk pic ni?

p/s: re-blog this for my reading in the future. 

Friday, 12 April 2013

BAHAGIA KE KITA JIKA

KESIHATAN MERUDUM.
Salaam....

Apa pelik benor entri kali ni....

Tak pelik tapi ramai dikalangan kita tak kesah pun bab2 menjaga kesihatan ni. Puaslah dikongsikan sesuatu, tak lut jugak...*lut tu bahasa kg...maknanya tak berkesan* Sayang betul manusia ni nak laburkan untuk kesihatan. Berapa ramai yang prihatin...yang terus buat keputusan tanpa bertanya pendapat kat jiran sebelah yang tak dengar tentang sesuatu yang baru kamu dengar? Heeee...pelik tapi benar.
Randomly memang ada kesedaran tapi....bab kehendak lebih diutamakan, jap lagi terfikir peruntukan untuk berlibur tak cukup....nak beli jajan tak ada pulak......dan berbagai2 alasan. Hmmm....*sighs*

Korang pernah tengok DETOXIFIER PLASMA BIO SAFE? EH! terbalik sudah ni...BIO SAFE PLASMA DETOXIFIER. Haaa...baru betul! Aku suka benda ni sesangat, sebab boleh nyahkan racun didlm makanan kita, kat sayur...fruits...telur pun boleh...toys...utensils...eh! macam2 lagi...beras pun boleh, sebab kan masa padi tu kat pokok lagi, disembur dengan macam2 racun....haaaa...korang pernah terfikir tak ni? Aku pun baru tadi dibagitau...memang iya jugak kan...

Tengok pic kat bawah ni ler bende yang aku ceritakan...sooooo practical! Hope to get one, soon..in shaa Allah. Korang tak nak? 


pinjam pic dari website  rasmi mende ni...hehe jgn sue ya
 Corat coret ej: tiap rumah wajib ada item ni...

 Korang rasa berapa persen (%) kepentingan alat ni dalam setiap rumah kita? Tahap compulsary aku rasa. Selama ni aku rendam jer dalam air yang dibubuh garam...kata mak aku, buang racun. Tak sangka pulak ada alat yang pintar yang boleh nyahkan racun dari makanan mentah. Terujanya...must get this, in shaa Allah. Korang macam mana pulak? Masih nak fikir lagi? Tak sayang ke...keluarga korang......


Rumah besar tersergam mcm istana



Tuesday, 9 April 2013

9 April

Tarikh sama
Setahun yang lalu

Salaam....

Pada tarikh ni...aku dilahirkan....hari Jumaat...sibuk orang nak solat subuh...time tu la aku nak keluar....hmmm...
Setahun yang lalu, diwaktu ni....aku berbaring disofa bed (now harta ku tu store kat umah adik ku di kuala linggi).....aku berdebar2 menunggu siang nyer sebab...aku akan dimasukkan ke 'day care' untuk menjalani rawatan kimoterapi sesi pertama (berjumlah 6 sesi semuanya). Itu kisah aku setahun yang lalu...jangan lah panik. Tahun lepas, ok? 

Siang tu aku terbaring dikatil wad...tertanya2...macam mana lah rawatan kimo ni...tak dapat bayangan.....kat dalam otak aku ni, terdetik...Allah dah jadualkan aku sambut harijadi di hospital, redha jer la. Dalam masa sama kecut jugak perut ni sebab tak tau apa yang nurse dan doktor nak buat kat aku ni.
Takut? Tak jugak...cuma gerun...sama ke makna dengan takut? Kena bukak kamus dean bahasa ni...hehe

Sebaris katil di wad tu, seingat aku ada 5. Aah...tak banyak. Katil no 1, seorang apek...relaks jer dia...mudah senyum. Katil no 2 pulak, Kak Mai...umur 52 tahun...seorang yang happy go lucky...peramah...ceria wad tu...dan aku di katil no 3. Nervous! Sebelah katil aku seorang pensyarah UiTM, muka nampak kusut jer. Tak banyak cakap. Aku cuba jugak bersembang tapi dia tak berapa nak bercakap...ok, fine.

Oh ya...dipisahkan low wall depan katil2 kami semua...ada barisan sofa...kat hujung tu, duduk seorang pesakit..indian..2 orang lelaki temankan dia. Yang pasti teman dia tu snooring...haha..sabo jer la.

Aku tak tau kenapa aku ceritakan semua ni...

Selepas aku balik dari sesi kimono tu...(drive sendiri, ok?) Aku sampai rumah...sembang2 dengan housemate...paler pun mula weng...weng...aku ON laman sosial aku...makkkk aaaaiiiii....penuh dinding dengan ucapan selamat....lenguh jari membalas....almost 200 kesemuanya. Terima kasih. Walaupun takde sesiapa pun yang tau apa yang berlaku pada aku siang tu...aku sangat tersentuh, terharu...ramaiiii sangat yang ingatkan tarikh tu. Aku senyum...andai korang tau apa yang aku rasa saat tu...hmmm....

Saat ni, aku semakin beransur pulih...syukurrrr...selagi ada hayat, usaha dan ikhtiar tu wajib, kan? Kuasa menyembuh hanya pada Allah. Doa kan aku ya kawan-kawan. Terima kasih semua. Doa yang sama buat semua...

Sunday, 31 March 2013

AMATI DAN FAHAMINYA....


Alihkan fokus kepada benda lain dan buat sungguh-sungguh
hingga berjaya...bila kita tak dapat apa yang kita nak.
Maknanya Dia dah sediakan pelan
yang lebih baik untuk kita.
Tolong...tolong jangan bersangka buruk 
dengan Dia.

*it reminds me of yer, alot...i'm missing yer...*

Saturday, 30 March 2013

OGY'S RESTORAN @GREENWOOD

Menu : air karot susu (sedap giler...!)
             Nasi arab + daging kambung (lembut giler dagingnyer...!)

Salaam...entri ni lambat sikit sebab pic tak boleh nak bluetooth ke tab...mogok agaknyer.
Ok, rabu lepas aku tiba di kuala lumpur bersama seorang kawan. Sebelum ni cuma lalu aje..tunjukkan kat kawan tu OGY'S RESTORAN di Greenwood tu.

Sayangnya kak Ogy takde...kata pekerja kat situ, kak Ogy cuma datang weekend jer...anggaplah takde rezeki yer...

Apa lagi nak dikabarkan ...air karot susu sedap sangat...nasi arab dan daging kambing pun sedap ya amat...in shaa allah lain kali datang lagi.

corat coret : memang nak datang lagi...

Nasi arab + daging kambing

Air karot susu yg sedappp


Ni tak tau apa..tapi sedap..pedas hmm


Agak dramatik jugak ek...ada lilin comel ni haaa

Sunday, 24 March 2013

SIAPA SANGKA

JUMPA ORANG JASIN DI KUALA LUMPUR

Salaam....

Kat mana aku ni....Sri Gombak..iya...la ni kat dalam rumah kawan sekolah, Zainah Tompang..dulu sama2 dok asrama puteri SIS! Tak sangka ada orang jasin dalam bandar besar ni...seronoknyerrr...riuh betul rumah, nak kenduri cukur jambul.

Korang plan apa hari ahad ni...aku jap lagi nak ke rumah kawan lama...pernah kerja sama2 dulu kat architect firm...excited dia nak jumpa aku...katanya nak masak...jangan macam2 pulak ya Sam...perut aku ni tak besau mana pun...

Eh! Picture masjid tu...masjid kat depan rumah...best kan? Selalu dapat solat jemaah, join majlis ilmu...katanya memang sengaja mintak dekat masjid...subhanallah...takde alasan nak lupa or tak dengar azan kecuali A.B.C. *Allah Bagi Cuti* heeee...untuk pompuan jerrrr

Sambil menunggu kawan aku bersiap (Kak Zaliza pun sama2 dulu dok asrama zaman skool) layan la blog ni...meng update ya..Nampak dah nak siap tu, aku chow chin chow la ek...babaiiiii

Corat coret: nak g dah...

Saturday, 23 March 2013

SATURDAY NITE OUTING

GILA GADGET

Hey...hey....hey....
Takde salaam...takde hello....uuishh...

Korang pernah tak...keluar dengan kawan...pastu kawan korang asyik pegang henpon layan sms....bistu korang kena layan diri sendiri sebab kawan korang tu khayal dalam dunia lain...mesti pernah kan?

Korang buat apa ek?

A. Buat bodo

B. Buat tak tau

C. Buat muka toye

D. Angkat kaki...blahhh

Yang mana satu korang pilih?

Aku...bukak beg, ambik tab...ON then start update blog! Ha ha ha...macam siutttt jer

Dok pulak depan meja manusia yang datang in big numbers of people...school gathering or something...punya lah haruk pikuk...rasa nak pegi lempang jer muka sorang2 suh diam sket.....such a boring nite for me tho...korang buat apa malam minggu ni? Mengadap FB? ADOIIII....lagi ler boring...sabo jer laaa...

Corat coret : tgh pk program utk esok...mana lah kak za ni....dah sampai ke...belum nih

ZAINAL ARIEF ~ SEHANGAT ASMARA


Hai hai...salaam semuaaanyer..
Siapa la pulak lelaki yang disebut2 namanyer nih...

Korang tak kenal ke?
Lahaiii...bekas suami Kamilia Najwa, papa Misha
dalam drama SEHANGAT ASMARA yang tengah hangat
ditayangkan...by now i think they re-married alredi laaaa...belum sempat 
lagi layan episod minggu nih...

Teringat Rita bagitau kat Neelofa dan Nabil @Meletop baru2 ni
katanyer "....saya dah lama baca novel ni, sehangat asmara
merupakan novel feveret saya! Saya mengimpikan
lelaki macam Zainal Arief...then bila saya
ditawarkan berlakun...mestilah saya suka..." 
*lebih kurang gitulah maksud rita...*

Aku ada geng kaki baca novel...sure korang pun ada kan...
Share info bila ada novel Baru keluar, pastu bila
dah habis baca...siap bagi ulasan lagi.

Suatu hari tu, my pet sis called...sembang2...tetiba dia
tanya "...kakak rasa la...Aisya Sofea pernah
jumpa abang tak?"
Nape pulak? 
"ye la...lelaki yang dia gambarkan dalam novel dia, macam
karakter abg!"
Ye jugak....hmmm terfikir jugak akal aku ni
tapi...entah la dek...

sinopsis: Kay dan Zainal belajar di luar negara. Zainal suka perhatikan Kay dari jauh tanpa Kay sedar. Kay ni cuba untuk jadi seperti kawan2 dia yang sosial tapi sebenarnya dia tak begitu..cuma ikut2 kawan aje. So Zainal cuba mendekati Kay dengan cara
yang tak disengajakan wpun sebenarnya Zainal plan macam tu.
Zainal ni buat master, Asal dari keluarga yang biasa2, anak kg
yang ramai adik beradik yg masih bersekolah.

Dipendekkan cerita, dah puas pancing memancing akhirnya they fallen in love.
Berkahwin tanpa restu dari mak dan ayah Kay. 
Puncanya bila ayah Kay ugut Zainal nak susahkan adik2 dia yg masih
belajar, memaksa Zainal buat keputusan yg tiba2..balik kg dgn alasan
ada hal keluarga perlu diselesaikan.

So bertitik tolak dari situ, bermula lah kisah bagaimana Kay
yang ditinggalkan sendirian di negara orang tanpa Zainal, menunggu...dan menunggu
tanpa jemu hingga Kay disahkan hamil, Kay menderita sendirian, ditidurkan
dan dibawa balik ke Malaysia oleh mak ayah Kay. 

Orang kaya boleh buat apa aje, ok?

Sebenarnya lokasi asal dalam novel bukanlah di Australia
tapi mungkin nak jimat kos kut...

Dalam novel tu lokasi yang diceritakan sangat cantik and cute..

Drama bersiri ni pun belum habis lagi..rugi kpd yang tak tengok
sebab kedua2 pelakun utamanya sangat bertepatan dengan karakter
yang digambarkan oleh AISYA SOFEA.

corat coret Ej: sape tak nak lelaki macam Zainal Arief..sah gila!

NEW STUFF :))

POWER BANK

Salaam ....

Tadi jer...baru lagi beli menatang ni haaa...power bank. Sebelum ni nampak kawan2 guna tapi ye laaa...aku ni kan bangsa tak ambik kesah punya orang...tak tau....1kesah....tak nak bertanya...2 kesah ler kannnn...then 1 day aku merungut2 batt henpon dah warning nak mati...pastu kawan hulurkanlah benda yang seakan2 yang aku dah beli ni laaa....pastu terpingga2...macam mana nak buat ni...nak sorok kebebalan diri tu...(sbb tak mau bertanya, kannn) kawan aku pun plug in kan laaa...*dlm ati ckp....owhhh ni gunanyaaaaa...ha ha ha* mengong.....

Moral of the story; tolong ambik tau persekitaran kita...jgn butakan mata tuuuu....erghhh

*badi bila dah turun kl ni.....mesti jadi berhari2 sangkut sini....arghhhhh tulunnnnn*

Saturday, 16 March 2013

WORDLESS

TAK PERLU KATA APA2
BIAR KAN BRAIN AKU REHAT

Missed calls....whatsapp....sms....
Maaf, today tak nak digegar...tak boleh terima pressure....nanti jiwa jadi kusut.....

                                                                     |
                                                                     |
                                                                     |
                                                                    \/
                                                               
aku rasa nak bersendirian jer...tak mau diasak dengan soalan yang bertubi2...rasa nak lari jauh pulak.....pastu paler plak migrain....haaa macam2 hal, kan....

~rupa2nya Allah hantar lagi apa yg aku minta daripada Dia, tq.


Friday, 15 March 2013

TETAP DATANG

SIAPA KITA NAK HALANG
RASA YANG TIMBUL...DISINI

Salaam Jumaat...selamat pagi....selamat menyambut hujung minggu  (^_^)

Cepatnya waktu niiiii.....tau2 dah 2 minggu mak dia pegi buat umrah...oops! Alaaa...teringat, siapa boleh halang...kan? Kita tak boleh nak kawal fikiran...perasaan daripada ingat ke....rindu ke....benci ke...btul tak? Rasa tu kan anugerah dari Allah cuma kalau perasaan yang negatif tu...kita cuba lah bendung, ok? Bersyukur lah sebab rasa tu adalah rahmat dari Allah...suatu nikmat, menyayangi adalah kesan dari rasa bahagia yang wujud dalam diri...lahir dari dalaman diri seseorang buat yang disayangi.

Kenapa pulak tulis entri pasal ni....

Semua makhluk Allah dicipta dengan rasa kasih sayang....sama ada kita menyayangi orang yang tepat @ silap landing....bukan salah kita, kan? We wouldn't know! Aarghh....mula rasa ok jer....bila dah mengada2...demand lagi...baru ler tersedor...owh! @#''?'*'*//$^^##&;*:'.,':";*@**#
....tak payah sebut ler dop! Rasa nak bagi penampor jepun jerk....grrrrrr.....dushhh
Sabo...sabo...

*tau nape? Rasanya dah tak mau ingat2 lagi....tapi rasa tu datang!!!! Mcm mana nak buang? Simbah peluntur baju, ken?*


Thursday, 14 March 2013

AWAN DANIA THE MOVIE ~ review

INDAH KABAR DARI RUPA

Hari pertama tayangan, teruja ni nak tonton...ulasan dah dengar sendiri dari Scha kat program Meletop...behind the scene pun dah tengok...tambah pulak pengarah nya bukan calang2 org yaaa....rashid sibir! Tinggi menggunung harapan aku nak tengok movie nih!  Sekali.....bila ditayangkan....ni ke arahan rashid sibir? Erkkk....sori guy....tak setanding dengan nama mu yang gah didunia ffilem. Ku kuciwaaaaaaaaa.....amat...amat ...amat sangat kuciwa.

Rasa tak berbaloi jer masa yang aku habiskan dalam cinema hari ni...what a waste! Baik ler aku tonton kartun....nama pun kartun...kan? Bukan ler tujuan aku nak sabotaj tapi....sakit ati la tengok. Ok nak dikomedikan.....aku rasa Istanbul aku datang much much better! Eeeerghhh....u got what i mean or not????

*thumbs up ISTANBUL AKU DATANG*

MESTI ADA ....

Watch "All Cried Out - Allure feat. 112 (with lyrics)" on YouTube

LAGU YANG JADI KENANGAN...

Masa tengok tv terdengar la lagu...total eclipse of the heart, sooo evergreen kan? Rasa nak ikut nyanyi aje...cepat2 cari kat youtube, sumbat earphone and sing! Makkk aiii....rasa nak karaoke plak aaihhh...

Cerita pasal lagu ni, mesti korang pun ada lagu yang jadi kenangan dalam hidup korang kan? Aku....banyak jugak...paling buat aku terkesan, lagu tu haaa...ALL CRIED OUT by ALLURE. Istilah terkesan pada aku; dengar jer lagu tu...automatik teringat dia. Ada kisah sebenarnya...hari tu (dah bertahun berlalu laaa) dia bengang dengan aku...kami ada la argue on something....ingatkan dah settle la...aku sedey sket la...tau2 aku dapat parcel kat ofis, isinya CD lagu....dia sengaja rakamkan untuk aku dengar, termasuk lagu tu...2X Ok!!! Ya ampunnn...ha ha

Lepas dapat tu, biasanya adik dia akan call...tanya..."kakak dah dapat ke parcel dari abg?.....best tak lagu2 yang abg composed utk kakak? Ha ha...abg tu senget! 2x dia record lagu all cried out tu..." Bila kenang2kan balik...i missed those old days, really do ;(

*tak kan ada T.I.P. the 2nd....sbb U tetap the ONE & ONLY. knowing u....the best thing happened in my entire life, ever" 

TAKUT @ KETAKUTAN

JANGAN HIDUP DGN LELAKI YG TAKUT
NANTI KAMU AKAN TERABAI KERANA KETAKUTANNYA!

Salaam...macam tersirat suatu makna jer, kan...hmm...memang pun ada.....
Sebenarnya malam ni @ awal pagi dah nih yuhuuuu...aku rasa better la..demam dah kebah, cuma idung ni jer ngada2 bebenor...batuk tinggal sikit2 jer lagi..in shaa Allah nanti sihat la.

Ok..tu yang kat atas tu...seorang kawan lelaki yang cakap gitu kat aku. Aku tau dia jujur dengan pendapat dia. Tq so much! Bila aku fikir2 kan betul jugak...so jauhilah lelaki yang ada ciri2 gitu dan yg sewaktu dengannya...

Nak aku huraikan lebih terperinci, tak berapa rajin la pulak..ha ha...

*dol! aku terpandang2 nama dia sehhh....rasa nak belasah jerk*

Monday, 11 March 2013

BERBISIK

ADA KAWAN RASA TERSENTUH
BILA AKU SEBUT ...BERBISIK

Salaam...

Entri kali ni aku tulis waktu masih berada dalam masjid kat Tangkak. Lepas temankan kawan2 makan tadi...azan pun dah masuk waktu zohor, singgah jer laaa...lama betul tak ke sini, maksud aku solat kat masjid ni.

Ok...bila aku sebut BERBISIK pasti sorang kawan aku akan rasa sangat tersentuh. Tak tau la kenapa...dan aku terpanggil nak tulis pasal benda ni pulak. Ye laa aku suka sebut perkataan tu bila aku cakap kat dia, aku nak solat @ berbisik kepada Tuhan.....saat kita solat tu sangat istimewa kan, hanya aku dan Tuhan...berdoa, mengadu jahatnya dak tut...sebab buat aku menangis! Takutnya dak tut sebab permintaan kecil aku...ha ha ha...Allah tak bagi tut sebab Allah dah sediakan yang lebih baik untuk aku. Iya...

No complaint...no bugging....no...no...no...

Dah aku nak gerak...tinggalakn masjid ni untuk urusan lain. Terima kasih ya Allah menjemput aku solat disini, hari ini. Semoga berjumpa dilain wzktu solat...in shaa allah

*hmmm...berbisik...berbisik bisik padaNYA*

PERNAH KE....

HADIR RASA INDAH
DAN RASA ITU KEKAL BERSAMA ANDA
WALAUPUN...
DIA DAH TIDAK BERSAMA  ANDA LAGI

Salaam...

Sambil menonton ulangan semanis kurma di tv9 ni...aku terfikir sesuatu. Tengok pada sub title tu..tetiba terlintas dikepala ni. Mengimbas semula hubungan yang pernah la dulu dulu...berkesan ke dihati, kekal rasa sayang, menghargai orang tu walaupun orang tu bukan jodoh kita.

Jawapannya YA, ada. Rasa kasih dan sayang tu ku bawa bersama hingga kini. Hubungan yang sangat tulus. Tiada sentuhan fizikal tapi mengenali dia hanya dengan HATI, pandangan melalui HATI. Bukan dengan pandangan mata kasar. Bagaikan dua orang buta bercinta. Haha...unik!

Mengenali dia dan disayanginya, mendapat ruang istimewa dihatinya adalah sesuatu yang paling indah pernah terjadi dalam hidup aku. Hingga waktu ni aku terasa disayangi olehnya. Terima kasih Allah, meminjamkan dia wzlaupun sekejap tapi meninggalkan kesan yang amat mendalam....

Andai dia tahu keadaan aku sekarang yang sakit...rasa2nya apa yang dia buat? Apa pulak permintaan aku? Adaaaa....tapi biar aku simpan sendiri k. Dia tau apa yang aku selalu mintak dari dia tapi dia cakap "Allah belum izinkan lagi, sayang..." kita doa, ok?

Pengajaran yang aku dapat dari hubungan kami: kita kena lah percaya sepenuhnya baru Allah akan bagi pd kita, bila timbul rasa ragu2...tu yang L.O.A. terkandassss. Dia dah ajar benda ni pada aku sebelum dunia heboh pasal L.O.A. ni lagi. So advanced  kan...

Dia pernah cakap..." ej, ditakdirkan Allah bagi satu peluang untuk u jadi my wife walapun sesaat. I bersyukur." Dan lagi dia kata...mana tau dihujung usia nanti Allah temukan jodoh kita, kan?

*we r so far apart and yet so close*

True love ke?

Selepas dia ada laa jugak kawan2 dengan orang biasa2 ni...sayang la jugak...tapi tak sekukuh sayang aku pada dia...bila perang, nangis la jugakk...peliknya lepas 2, 3 hari dah tak rasa apa!

Masa aku terpisah dari dia, tiap hari aku nangis...
aahh...i missed those old days, really do.

Aku selalu bayangkan ni....katalah ....Allah jumpakan kami dimana2...apa aku nak buat?

Sunday, 10 March 2013

SANTAI....

SUSUT KEWARASAN
TERJEJAS KESIHATAN
TEGUH PENDIRIAN
KALIS UJIAN....

Salaam

Pagi pagi dah buka laman sosial, mungkin tak ada yang sedar...sepanjang malam semalam aku DEACTIVATE page tu dan OFF handphone sebab menahan diri dari jenguk jenguk 2 benda tu. Dah lama betul tak batuk...selsema dan demam ni..ada sebab aku kena hati2...leceh kena refer ke hospital putrajaya...jauhhh tau dari Melaka, tol dan minyak. Tapi semalam aku kecundang juge...masih batuk dan selsema saat aku update blog ni. Ingatkn tahap imun badan dah cukup power...tapi terkucil. Innalillahi wa inna ilahi rojiunnn.

Tiap kali jenguk fb aku muak...bosan...erghhhhh cukup cukup lah tu dowh! Korang tak stress ke asyik2 post atikel orang tu salah...orang tak betul...macam bagus2 jer gamaknyer. Lagi lah (rasa dahi....panas siut!) demam dan batuk ni rasa nak landing jer...hp masih OFF...= do not disturb me.

* Really hope when i wake up in the morning i'm getting jackpot from my tiny wish....dreams comes true. *

Aku dalam tempoh menimbangkan sesuatu...antara impian kehidupan yang terbentang untuk ku pilih. Dia yang aku sebut2 dalam entri aku sebelum ni sah tidak berada dalam list, sebab? COWARD! Dah tak rasa apa dah sekarang ni...plain & empty.

Keadaan aku waktu ni takde kena mengena dengan picture dibawah ya...sekadar hiasan semata2. Pinjam ek zety & suami.


Saturday, 9 March 2013

BIAR AJE

BILA TAK DAPAT BENDA YANG KITA SUKA
KITA KENA SUKA  BENDA YANG KITA DAPAT
Salaam...

Pelik bebenor sub title ni ek....
Sejujurnya.... kita pasti diuji dengan keadaan macam ni, kan? Kita tanya...kenapalah kita tak dapat benda yang kita nakkkk sgt...yang tak nak tu la yang ada depan mata. Aaaaishhh...haruuuu...abih nak buat macam mana? Kut yang kita nak tu nanti menyusahkan kita, we wouldn't know kan? Hahh campur gaul dengan bahasa Jerman...yang paham, paham ler...kalau tak paham, buat2 ler paham yo? Buka kan minda...tarik nafas deeply...lepasss...apa yang aku rasa?? Oren!

Sebenarnya tadi saje jer aku suruh kawan aku call dia...tanya...dia ckp "ok lah tu." ....tanpa rasa apa2...dia tak tau aku dengar suara dia di telefon. Sekarang aku faham keseluruhannya...semuaaaaanya. Biar aku simpan sendiri ok?

Apa yang aku nak ceritakan sebenarnya; penting untuk kita tanya 2nd opinion...tak buat keputusan melulu...kadang2 kawan kita nampak jelas apa yang kita rabunkan...al maklumlah...silau pun sejnis rabun gak kan? Aku la tu yang silau...hahaha
Time ni aku lebih tenang...terima jer apa pun yang ditakdirkan...Allah mestilah dah plan yang terbaik kan? Semoga semuanya baik2 aja ya?

*dah takde apa nak pesan dah....*

do not steal jentayualami.blogspot's belonging

Friday, 8 March 2013

PERLU KE....

SACRIFICE SOMETHIN' TO GET ONE THING?
Salaam...

Masa duduk makan tengahari ni...terlintas di kepala...betul ke kita kena buat pengorbanan untuk dapat sesuatu yang kita impikan? Referring to someone that i love, of cos. Dalam masa yang sama i dream to achieve the highest position of what am working on now...badly . Gilerrr tak nak, kan? Isunya disini dia tu memang mengganggu focus aku...bila dia ok, am happy and he makes me happy indeed. Tapiiiii...bila dia buat poyo tu yang tak menahannnn bengang ni.. rasa nak hempukkkk jugak la, kan? Oops! Suka suka aje kan aku....eh! blog ni aku yang punya kannn...ha ha jangan mare...u know what...kata lah one day nanti dia baca entri yang cerita pasal dia....*dia tau lah sebab masa ni dah memang aku dengan dia...takde orang lain!* korang rasa apa dia rasa ek? Heeee...tak boleh pikir time ni...simpan dulu.

Back to the topic...am really hope that everything will be OK. Doa for me tau...
Nampaknya kena masuk semula ke ZONE BERTENANG ni...sambil sambil tu susun jadual keje, dalam waktu terdekat ni nak kena hadap exam plakkkkk...buku pun tak pegang lagi ni...how eh??? Oh my! Helppppppp.....

*reserves some space instead of giving the whole part...erkk...sounds so seriousss dowh*


would u keep me or just let me walk off?

BIAR RASA ITU KEKAL

Rasa cinta itu indah
Bila kita bertemu insan yang tepat...mempunyai rasa yang sama

Salaam Jumaat...

Seawal ni aku dikejutkan olehNya...berkesempatan untuk bertahjud, sujud kepadaNya..syukur...alhamdulillah terlerai ikatan kaki dan tanganku. Semoga tiap doa dan bisikanku didengariNya. Rasa yang hanya DIA tahu...rasa amat tulus...luahan yang amat ikhlas buat dia yang mungkin tidak sedar.

Apakan daya...ujian pasti ada. Sebesar mana ujian tu hak Dia untuk menentukannya, sekuat mana diri aku pun hak Dia yang mengaturkannya. Aku cuma terdaya berusaha dan berikhtiar mengikut kemampuanku.

Aku bersyukur sebab masih diberi Rasa Cinta dan Rindu yang dianugerahkan kepada hambaNYA yang hidup, ye laa orang yang dah mati takde rasa tu kan..kan bila mati terpisah kita daripada ahli keluarga, kawan dan taulan kecuali Amal Jariah. Betul? Hmmm....

Dah lama sangat aku tak diserang sakit kepala, siang tadi merasa laaaa....perghhh sangat amat. Tak boleh makan panadol pulak...habis daya, picit picit jer laaa lepas tu Zzzz...why? Aku alergic panadol dan seluruh ahli keluarga panadol...biasa ke...soluble ke...semua TAK BOLEH! Ok? NOTED. GOOD. TQ.Ha ha ha...kurangkan kandungan drug dalam badan ya. Sebabkan cuaca yang TERamatlah panasnya siang tu. Harap harap hari ni Allah redupkan cuaca buatku...heeeee....

*ku tunggu jugak kabar dari dia, hmmm takde...sedey sikit la. :( *


pic ni hakmilik jentayualami.blogspot ya

Monday, 4 March 2013

MENAKJUBKAN!

Salaam....

Sabtu malam saya, dan 3 orang lagi pergi ke majlis maulid kat masjid Tengkera, Melaka. Terujanya yang amat sangat sebab...dah lama sangat tak ke majlis Habib Ali Zaenal Al Hamid. Rupa-rrupanya minggu sebelumnya habib datang dah ke masjid terapung kat bandar hilir! Aaaishhh...macam mana saya tak tahu plakkkkk....rugi....rugiiii...tapi takpe  minggu ni 9 hb Mac ada lagi kat masjid Umbai otayyyy

Yang menariknya masa berpusing pusing cari jalan nak ke lokasi masjid tu.....saya terpandangkan pemandangan yang sangattttt unik. Pandang ke langit saya nampak sunset yang belum pernah saya tengok selama ni....macam disuluh spotlight! Wowww....cantik betul!

Agaknya sebab saya nak ke majlis yang dipimpin oleh keturunan baginda rasulullah s.a.w. kutttt...Allah perlihatkan pemandangan yang menakjubkan! Rezeki....rezekiiiii
Can't wait for the next event on Saturday nite...! Berazam untuk hadirrrr....ada yang nak ikut ke???? Winks...winks....

*hoye....tq sayang....speechless. soooo happy today!*


sooo amazinggg!!!

Saturday, 2 March 2013

Semakin hari...

HATI MERASA...MULUT MENYEBUT

Salaam...
Selamat berhujung minggu. Cuaca yang hangat bangat ni memang membataskan aku untuk keluar kemana-mana...ke ada jugak yang keluar berjimba?? Panasnya geng...ya ampunnnn...mencair diri dah ni. Semoga jadi sejuk hari ni nanti...aamiin! \*_^/

Malam semalam pegi ke satu program / aktiviti suatu biz plan, hati aku jadi makin terang jadinya...in term of many things. About life...love...career dan dia.Tetiba jadi sebak...tak tau kenapa. Terfikir sebab kenapa aku sebak dari masa aku on da way balik dari JB lagi malam tu..rupanya Allah nak duga aku lagi. Apa lagi yang boleh aku ucapkan saat ni...terima jer la, kan? No complaint at all.

I live my life according to the wind blows...yeah, he was right! Pretend that i'm fine. Goshh..only God knows inside me. I just wish everything is gonna be ok, soon. I miss my life back to be normal again. If he knows what i felt about him...he wouldn't say that to me ;(
 
*Resting and hoping God will send the angel to correct everything for us.*


Thursday, 28 February 2013

Masa bertenang

http://instagr.am/p/WQ397Fy9wd/

Hai...hai...salaam...
Tadi singgah rumah kawan....saje nak lupakan kerisauan hati yang gundah gulana. Bunyinya macam berat bebenor ek...hmm tak tau la berat mana tapi rasa senget gak lah bahu ni...rebehhh. So kenalah berjimba...bukan poya2 tauuu...bual bual kosong. Aku memang macam ni selalunya kalau runsing..tak call teman ajak sembang...keluar ambik angin. Tu yang sampai kat tepi laut ni.

Termenung kosong kat tepi laut pun dapat pahala...mengkagumi keindahan alam kan..
U know what...hasil sembang sembang tadi..melegakan jugaklah hati ku yang tetiba sumbing ni..bukan apa...tu lah akibat dari kesah yang menyesakkan dada..huhaaa..

Terima kasih sahabat...walaupun tak selesai kemelut tapi aku tinggalkan rumah kau dengan dada yang lapang...redha dan smileeee...

Tak sangka banyak betul yang kau tau...malunyerrrrr duhai sayang...kita diintip tanpa kita sedar! Dia jejak kita...huhu tak payah sebut kat mana dan bila...nanti kita cerita later, ok?

Chowww.....winks winks

Luv u too :)))

Aku...dia...malam

Just believe one thing...the sweet moment will never happens twice so cherish the memory u ever had in your life...

It's a beginning for a new chapter in my....hmm...here...


View Muzium kapal

Wednesday, 27 February 2013

Disini..biasanya


Tempat ni tak bermakna kepada siapa siapa tapi aku tak kan lupa...


Disempadan antara dua negeri

Monday, 25 February 2013

Aku...cuma aku...sendiri

Salaam....
Entri kali agak peribadi dan emosional...
Bukan tujuan untuk menjadikan tatapan sesiapa
tapi sekadar mencatatkan disini betapa
aku sangat menyayanginya.

Dia bukanlah sehebat T.I.P. yang pernah 
singgah dalam hidupku dahulu...dia hanya biasa-biasa aje.
Sifat bersahaja dia membuatkan aku
sangat selesa dan menarik perhatian aku
selepas kesekian kalinya kubiarkannya...kosong.

Aahh...
Jangan suka mengeluh..(kata dia siang tadi)
apa lagi yang mampu aku buat?
Seharian ni belum masuk ke perut aku walau
sebiji pun nasi. Aku tak rasa lapar...
Fikiran aku tak stabil.
Aku hilang fokus.

|

|

|

corat coret : ohh bulan....ohh bintang kabarkan
kepadanya....aku rindu dia :(

Wednesday, 20 February 2013

Apa tu GUASA?

Salaam...selamat pagi! Kenapa pulak pagi...?
Dah hampir pukul 3 pagi sekarang ye dik non!

Merujuk kepada tajuk entri kali ni..GUASA. yang baru pertama kali
aku dengar sebenarnya. Ye la..sebab aku baru keluar 
mencari ilmu. Setelah berlama lama bertapa
didalam gua papan..(ha ha ha..rumah kg ku ya)
aku berjumpa lah tok guru yang bercerita tentang GUASA terapi

Dari sumber pak google yang aku sempat search sekejap tadi, ni lah hasilnya..

Guasa is a 3,000 year old Chinese technique that promotes well being by getting rid of toxins in the body. Guasa means scraping in Chinese. Traditionally, coins or spoons are scraped across the body releasinge blockages of bad energy and improving circulation and strengthening immunity and therefore improving skin color.

Kalau korang tak berapa faham bahasa Jawa ni, sila pergi ke google 
translate ya? ha ha jimat masa aku nak meng explain kannyaaa..

Kat sini aku bagi korang tengok gambarajah..(wahh ingat la time skool dulu sebut gambarajah ni, kan?)


Ni minyak yang digunakan tadi

Peralatan yang diguna untuk terapi Guasa

tanduk kerbau?

Penceritaan apa itu minyak Aro Guasa..


Cara merawat...urut dari atas ke bawah..ONE WAY ya


kalau tak nampak nak baca, sila guna kanta pembesar ya..


Boleh buat di kepala, badan depan dan belakang juga........


Ni carta bahagian yang berpenyakit..sebagai rujukan

Macam mana nak dapatkan tanduk kerbau dan minyak Aro Guasa?
Contact la admin blog ni...tak reti reti ke...
Dan yang paling best sekali, menarik perhatian aku, kan...yang kat bawah ni haa

Siapa tak suka part ni, sila tinggalkan komen di ruang komentar!

Jimat jugak kan masa mengupdate entri ni sebab pics speaks by itself.. ^_*
Harap ilmu ni beri manfaat kepada kengkawan yang rajin
singgah ke sini..TQVM.

Sekian dulu...sampai jumpa lagi..wassalam.

corat coret : sibuk jugak lah hari ni..gali ilmu memanglah kena rajin kan?
aaaisshhh...miss u!

Monday, 18 February 2013

Jom kita pilih yang terbaik

Salaam...
Entri kali ni saya nak cerita tentang AIR.
Ya, air yang hari-hari kita minum..8 gelas sehari
kata pakar.

Dah kerap kita baca dalam akbar betapa tercemarnya
AIR yang kita minum..jernih akhirnya selepas dirawat dan dibubuh
KLORIN.

Kita pun tak pernah ambil tahu macam mana
proses tu dibuat...janji sampa ke pili dalam rumah
airnya JERNIH dah, kan?

Cer kita tengok gambar ujian
3 air yang diambil dari paip dalam rumah
seorang jiran saya, air dari penapis dirumahnya
(jenama dirahsiakan) dan air tulin dari 
penapis jenama kita promosikan.


Ni rupa air kat rumah kita...

Rupa air pun dah tak berapa nak lalu minum, kan?
Pun masih berpikir pikir lagi tu...nak ke tak nak...
Ayoyo...sian nyer diri sendiri, minum air sakit.

Jom kita dapatkan KUALITI AIR YANG TERBAIK 
untuk diri kita sebab kita berhak untuk mendapatkannya.
Kenapa kita berkira kira sedangkan kita
mampu untuk beli barang berjenama sekadar nak impress orang?
Tapi hakikatnya kita cuma terdaya minum AIR SAKIT?

Apa pun keputusan terletak di tangan anda...
Kepada yang berminat dan berhasrat untuk menguji air kat rumah..
tinggalkan mesej @ email no tel dan alamat
ke edayu09@yahoo.com

corat coret : oohh bulan...oohh bintang...ha ha ha

Sunday, 17 February 2013

Majlis Sambut Menantu

Salaam...
Siang tadi aku ke kenduri...again? Ha ha ha...Ya..sambut menantunya,
Janna...Dah sesak wall laman sosial aku upload pic via 
instagram kan? Tapi takde story mory..tertanya-tanya jugak
korang kan...siapa kahwin...anak DAR ke? 
(anak melaka jer kenal siapa tu DAR...)
Al maklum ada pulak pic DAR sekeluarga bergambau 
dengan mempelai..

Sebenarnya the groom ni anak kedua kepada pasangan
Zalina Datuk Abu Zahar
&
Mohd Ali

Kebetulan nama kedua dua besan ni sama (Mohd Ali)
tu yang kita keliru..tu lah, bagus kan..Tuhan punya kuasaaaa..
Jadi yang berkahwin ni cucu kepada Datuk Seri Abu Zahar.
Datin SEri Khalijah bt Mohd Jiddi.

Wahhh...siap lengkap explaination aku...

Entri kalau takde gambau...tak menarik ek?
Let's enjoyyyy detik-detik yang dirakamkan melalui 
Samsung Galaxy Tab 2 ku..(iklan free pulakkkk)

Jommm...

Dipintu masuk Dewan Mini Stadium Bistari


Pelamin yang cantek...


Mama Abah pengantin Kak Lina & Abg Ali


Tengok Edin, ingat mak dia..kawan sekolah aku..we were so close!


Janna the bride


Oh Goshhh..i swear the cake soooo gorgeous!!!


Damn it! Syg nak cederakan kek ni....ha ha ha


Kiri kanan tu anak menantu pertama, anak DAR :))


Makin besar keluarga ni...Tahniah!

Sekian saje lapuran dari wartawan tak bertauliah ni yea...

Payah bebenor nak upload gambau..line network huru hara...jap jap
ke laut...dah la putera katak ku jadi lipan...sempat buat silat kuntau tadi tu,,
till next entry....bye for now.


corat coret : jadi tak pasti dengan apa yg aku rasa...makan masa lama untuk pulih ni