Monday 23 April 2012

BUKU TERAWAL KU MILIKI


Buku ni aku masih ingat, buku pertama aku dapat dari Ust. Halimah di Sekolah Agama Rakyat (sekolah petang istilah budak2 sekarang ni...) usang dah buku ni, terjumpa semula di rak buku arwah abah, elok aje tersusun...maknanya aku dah kenal Rasulullah s.a.w. sejak usia aku mudaaaaaaaa sangat lagi..patut pun rasa macam pernah kenal aje..^_^


Aku dah lupa yang aku pernah ada buku ni, hinggalah aku gelidah rak buku kat kampung..eh! beli tahun 2008?? erkk...lamanyaaaaa...tapi aku tinggalkan di kampung..takpe...ada jodoh bertemu jua...hehehe
Himpunan hadis-hadis  Imam al-Tirmidzi (Kumpulan Hadis susuk jasad dan peribadi Agung NABI MUHAMMAD s.a.w.)

Dalam kuliah Habib Ali Zaenal Abidin, pernah diceritakan tentang sunat memakai celak.
(pakai waktu tidur ya sayang...bukan beriya-iya memakai celak sampai orang nampak matamu yang galak tu sejauh 3km...ok?)

"Hendaklah kalian (memakai celak) dengan menggunakan batu celak (al-itsmid) kerana hal itu dapat memperjelas penglihatan dan menumbuhkan bulu mata." (riwayat Tirmidzi dan Ibn Adi)

Sembang-sembang dengan bonda, tanya lah dia kut dia ada beli masa pergi buat Haji dulu..dia pun gelidah lah almari dia..sambil mulut merungut.."mak beli dulu banyak, tanya korang adik beradik..sorang pun tak mau..habis dah mak bagi kat kengkawan mak. haaa..ni ada 1...ambik lah." Tak ke pelik bonda kan, macam-macam yang aku tanya ni....dulu masa sekolah memang lah pernah pakai celak ni..tapi pakai tanpa ilmu...tak tau untuk apa. Hehe...sekarang bijak sudah...alhamdulillah, dapat jua akhirnya.

p/s: moral of the story; ilmu tu luas...buat sesuatu tanpa ilmu = zero @ zombie , kan? ikut buta-buta aje..orang ruku'... hang ruku'..orang sujud, hang sujud...baca aje yang belajar kat sekolah dulu kan? makna pun tak tau...umpamanya laaaaa....

No comments:

Post a Comment