Tuesday 17 April 2012

BUAH CERMAI ~ KHASIATNYA

foto from encik google....heeeee....

Cermai atau nama saintifiknya phyllanthus acidus, dibiak dengan biji benih, keratan batang dan kaedah tut. Pokok boleh mencapai ketinggian hingga 50 kaki. Kebiasaannya tidak berdahan besar. Buahnya lebat berjambak, bertukar dari warna hijau ke warna kuning setelah masak. Buahnya akan gugur dengan sendiri bila telah ranum.

Amalan memakan buahnya boleh menurunkan tekanan darah tinggi. Jus buah cermai boleh mengubati sakit tekak, batuk dan melangsingkan badan. Tetapi pengambilannya cara berdisiplin ya puan-puan...Daunnya ditumbuk lumat, dipupukkan dimuka yang berjerawat...mujarab tu. Boleh cuba dirumah...jangan risau tak ada bahan terlarang...100% bahan semulajadi ;-)

Air rebusan daun cermai pulak boleh menurunkan panas dalam badan, diminum dicampur dengan gula batu. Daunnya juga boleh mengubati demam campak. Tumbuk @ kisar daunnya dengan kunyit hidup, gaulkan dengan daun semambu, sapu atau kebaskan pada badan pesakit. Rasa miang akan berkurangan, demam campak pun pergi...Daunnya juga ditumbuk lumat campur sikit beras dan kapur sirih; sapu pada parut demam campak tu...pun hilang, insyaallah.

p/s: mana la nak cari buah cermai ni ek...teringin gak...heeeeee

diingatkan jeruk makanan takde khasiat..haha..

No comments:

Post a Comment