Saturday 15 June 2013

SAUDARA @ KEKASIH

TERSEPIT DALAM SITUASI YANG KOMPLEKS
DALAM KEHIDUPAN SEBENAR...

Salaam...
Begitu lama saya tidak menulis, kali ni terpanggil untuk mengupdate blog...aahh...dengan kisah yang saya kira agak 'complicated'.

Pernah terbaca dalam sebuah novel yang ada dalam koleksi saya cuma dah terlupa tajuknya...

Seorang kawan yang lama saya kenali menalipon. Saya pinjamkan telinga saya mendengar kisah dia. Mulanya saya fikir kisah dongengan tapi betul la! It's real! Oh...oh my goodness! Saya dengar dengan teliti cerita dia...from the start to thr end, sekali sekala saya menyampuk...selebihnya saya biarkan dia bercerita...dari corong talipon saya dapat rasa senyuman dia berselang selikan keluhan kecil...dan helaan nafas panjang keluar dari mulut dia...bercampurkan tangisan halus...simpatinya saya tapi apakan daya, itulah realiti kehidupan ini.

Kisahnya begini;
Ibu kawan saya ni mempunyai suami lain selepas berpisah dengan suaminya (ayah kawan saya). Maknanya dia mempunyai anak2 lain bersama suami yang lain. Then anak2   ni semua terpisah sebab ada yang di adopt oleh keluarga lain. 

Dipendekkan cerita, setelah berjumpa...berkenalan...timbul rasa ingin memiliki...ditakdirkan Allah tersingkap lah hubungan kekeluargaan antara mereka tanpa disengajakan. Subhanallah...mujur tidak berlaku lagi perkara yang tidak2. Bersyukurlah...

Agak sukar untuk menerima kenyataan hidup ni kan...sesungguhnya Allah itu Maha Melindungi...biarpun agak pahit untuk ditelan tapi hukum tetap hukum. Belajarlah menerima diri masing2 sebagai saudara sedarah. 

Lambat laun, perasaan tu akan berubah...yakinlah Allah masih menyayangi mu, in shaa allah pasti ada hikmah disebalik pertemuan ini.

Pengajarannya ada...jangan sembunyikan anak2 ni, takut jadi hal2 yang beginilah...sebab tu kena ada saksi waktu anak diserahkan kepada orang lain, patutlah procedures sekarang agak ketat kan....bukan menyusahkan tapi untuk kebaikan. Wallahu'alam

Take your time...nanti boleh terima tu... *_^



#ej: wishing u in Rahmat Allah selalu...#




No comments:

Post a Comment