Sunday 29 January 2012

NABI KHIDIR A.S. SUPER MISTERI

Entri kali ni tentang Nabi Khidir a.s. Pernah terdengar nabi yang ni masih hidup..ye ke? Wallahu'alam. Tu la yang buat aku mencari-cari bahan bacaan tentang misteri ni. Pelik aku ni..begitu banyak kisah nabi-nabi yang lain tapi nabi yang satu ni buat aku tak jemu-jemu mengintai kedai-kedai buku yang ada dimana-mana aje aku jumpa. Berharap sangat berjumpa...tak kiralah berapa harganya.

Betul kan, bila niat kita baik, Allah akan tunjukkan jalan tu.. =)
Gembiranya hati ni bukan sedikit, rasa macam dapat segunung emas! Subhanaallah..tak pernah lagi dapat segunung emas pun..tapi umpamakan aje..rasa-rasanya gitu la tak?


Istimewa betul sebenarnya nabi yang seorang ni tau...
Yang membuatkan nabi ni istimewa sebab perbezaan dan kelainan yang dia miliki berbanding nabi-nabi yang lain ;-) Kewujudannya disebut dalam surah al-kahfi ayat 65-68. Sedikit sangat kisah dia... tapi yang sedikit tu la yang buat aku teruja sangat-sangat nak selidik..hehehe..harusssssss

Beliau begitu dikenali dalam kajian yang mendalam mengenai ilmu hakikat dan ilmu makrifat, amat terkenal dalam khazanah dan tradisi dunia sufi, sehingga boleh dikatakan Nabi Khidir a.s. adalah `misteri rohani'.

Nabi ni nabi Allah yang nyata bukan semua orang dapat menemuinya. Ini berkaitan dengan hidayah dan kehendak Allah s.w.t., sebab pada asasnya Khidir adalah manusia biasa. Yang membezakannya adalah ilmu dan keistimewaannya sebagai nabi  yang mendapat bimbingan secara langsung dari Allah s.w.t. sehingga hanya orang yang tertentu yang dikehendaki oleh Allah yang dapat berjumpa dengannya untuk mendapat petunjuk dan ajarannya.

Secara ringkasnya, kelebihan-kelebihan yang dimiliki oleh Nabi Khidir a.s. yang menjadikannya unik dan istimewa :

1. Hidup sepanjang masa sehingga kedatangan Dajjal


2. Mempunyai Ilmu Laduni.


3. Pakaiannya sentiasa baru dan bersih!


4. Bentuk fizikalnya tidak dapat dilihat oleh orang kebanyakan.


5. Dapat berjalan secepat kilat.


6. Memiliki banyak rupa.


7. Tidak bertemu dengan orang yang berhati kotor dan berakhlak buruk.


8.Setiap tempat yang beliau pijak menjadi hijau.


9. Mengenali dan mengetahui nama-nama Waliyullah diseluruh dunia.

Nak tau lebih lagi, kena lah explore buku ni..cari...cari dan cari..jangan putus asa..tau?
Bertahun gak mencari..baru jumpa sebuah...hahaha...insyaallah...lepas ni tentu terbuka lagi jalan untuk menjumpai buku-buku yang sewaktu dengannya =))



2 comments:

  1. Setahu saya nabi khidir as ni hidup sezaman dgn nabi musa as.dan kisahnya terhenti setakat itu... Xpernah cuba xplore... Then sis dah baca abis lom buku ni? Benarkah nabi khidir as masih hidup hingga ke hari ini? Whoaa... Sgt ingin tahu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena lah beli buku ni...baru puas hati lagipun ni terbitan pertama sbb tu sebelum ni cari xjumpa...

      Delete