Monday 30 January 2012

UJIAN ALLAH


hiasan aje :-p  
(teringin nak scuba dive tapi...cuak sbb tak tau swimming hehe)

Terkejut? Takde apa yang besar pun..cuma pagi tadi jenguk kat laman sosial tu..terpandang post seorang kawan. Berat benar masalahnya.. Aku duduk termenung...

Bukan masalah dia yang aku nak highlight kt sini tapi sedikit pandangan secara rambang laa..aku bukannya pakar motivasi nor pakar kaunseling pun. Pandangan aku tentang hidup ni...persekitaran, semuanya...serba serbi..berbalik kepada tujuan kita diciptakan olehNYA; untuk mengerjakan suruhanNYA, taat beribadah sehinggalah ke akhir nafas kita. Didalam pengembaraan hidup kita, pasti menempuh ujian dan dugaan; berbentuk kesenangan, kesusahan, kesakitan, kehilangan, dianiaya, ditindas, dan yang sewaktu dengannya..hurmm.

Didalam hidup ni kita perlu lah berusaha mencari rezeki untuk menampung keperluan, kan? Kerja. Ada orang yang sangat bernasib baik (usaha lebih..) mendapat pekerjaan yang bagus dan berpendapatan lumayan tapi ada yang nasib agak kurang baik, pendapatan hanya cukup-cukup makan aje. Betul la, nasib seseorang tu tak kan berubah jika dia tak mengubahnya...Ada orang mengalami permulaan yang sangat indah, semuanya tersusun cantik...tapi ditengah jalan diduga dengan ujian..ada yang awalnya lagi dah diuji, ada pulak ujian datang diakhir usia..yang pasti ujian itu tetap ada untuk kita. Terpulang pada kita bagaimana untuk menghadapinya, berserah pada takdir? bersabar? bertawakkal? ataupun bersabar disamping berusaha seterusnya bertawakkal kepada Allah s.w.t.? 

Tak kira yang mana-mana pun kesimpulannya kembalilah kita kepada rukun yang 6 tu..Adukanlah kepada Allah s.w.t. DIA lebih mengetahui...didalam kesenangan ada kedukaan, bukan DIA tak sayangkan kita tapi menguji tahap keimanan kita aje, usik-usik manja gitu...jadi bersangka baik kepadaNYA, ok?

Pandanglah jauh-jauh...ingat semula rahmat yang DIA dah bagi selama kita hidup hingga kita diusia ini, diwaktu kita leka, lalai, hanyut dengan keindahan duniawi, time kita jap ingat jap lupa pulak...rahmat DIA tak pernah putus buat kita; udara yang kita hirup untuk hidup tu....? hahaha...semaju mana pun teknologi dunia tak kan boleh nak mencipta udara yang kita hirup semulajadi tu, oksigen yang disokong pada orang kt ICU tu setakat mana la tahannya, ada ke korang nak pikul tong oksigen tu kemana-mana? tak... kan...? haaa...contohnya la!

Carilah punca masalah tu instead of merungut-rungut.... tak kan menyelesaikan apa-apa. Ilmu kerohanian itu penting! Bak kata Prof Dr Muhaya ; belajar ilmu untuk atasi masalah.

No comments:

Post a Comment