Thursday 15 March 2012

DOA DARI SURAH AL-BAQARAH



"Ya tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami bersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami, ampunilah kami dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir." Al-Baqarah : 286

Doa ini adalah doa terakhir dari surah Al-Baqarah, dan dibaca oleh orang mukmin yang siddiqin. Mereka adalah yang benar-benar beriman kepada Allah, para malaikat, kitab-kitab dan para rasulNYA.

Didalam tafsirnya Ibnu Kathir membawa beberapa potongan hadis mengenai keistimewaannya ayat terakhir surah Al-Baqarah ini, yang termasuk doa diatas.

Antaranya." Aku telah dikurniakan ayat terakhir surah al-Baqarah dari bawah Arasy Allah Ta'ala yang tidak pernah diberikannya kepada seorang nabi pun sebelumku."

"Allah telah menulis suatu kitab sebelum menjadikan langit dan bumi 2000 tahun. Diturunkan dua ayat daripadanya, iaitu dua ayat terakhir dari surah al-Baqarah. Sesiapa yang membacanya didalam rumah, nescaya syaitan tidak akan masuk selama tiga malam."
(cop...cop...kalau baca tiap hari...?!! lama gak syaitan tak jumpa jalan ke rumah kita ek? best...best...)

p/s: salin doa ni, baca tiap kali lepas solat...ingat..orang tak berdoa tu bongkak, sombong!...selamat beramal =)

No comments:

Post a Comment