Thursday 22 March 2012

KAYA DI DUNIA, MUFLIS DI AKHIRAT



Janganlah kita jadi macam tu kan.. Penat beramal ibadah, rupa-rupanya muflis di alam sana. Harta dunia bertimbun-timbun, ujubnya...bercerita...aaahh...(sighs) Banyak mana pun rumah yang kita ada, kita cuma boleh tinggal salam satu rumah aje pada satu masa, sama lah kereta...walau pun kita ada kereta lebih banyak dari bilangan kereta di showroom jual kereta tu tapi kita cuma boleh pandu satu kereta aje dalam satu masa. Jadi apa bezanya kita dengan orang lain? Belum ada dalam sejarah orang pandu dua kereta dalam satu-satu masa. Betul?

Apabila kita sibuk membetulkan diri sendiri, kita tak kan punya masa untuk mencari kesalahan orang lain. Memang betul kata-kata Prof. Dr. Muhaya ni. Setuju sangat-sangat. Orang yang bahagia, pasti membahagiakan orang lain, orang sekeliling kita. Kita cari redha Allah, manusia akan senang dengan kita tapi jika kita cari marah manusia, Allah lebih..lebih murka pada kita.



Sekarang pilihlah, yang mana kita nak. Kita boleh pilih apa yang kita suka, tapi kita tak boleh pilih akibatnya. Muhasabah diri adalah jalan terbaik, berkhalwat (menyendiri), bersunyi, mengingatkan dosa-dosa yang kita buat dulu-dulu secara sengaja atau pun tak kita sedari, mengingati mati, menangis kerana dosa-dosa yang kita buat..alpanya kita dari mengingati DIA, tak mencintai DIA sepenuh hati, mengutamakan duniawi dari ibadah asas (kewajipan) atas alasan sibuk, tak sempat...dan etc.

Banyak faktor sebenarnya menyebabkan kita diuji..besar atau kecil tak harus dipertikaikan, solusi tu yang lebih penting. Jika hati kita tak tenang, jangan kusutkan hidup orang lain. Carilah punca kenapa kita kusut. Jawapan kepada kusut ialah ILMU. Carilah ilmu untuk menyelesaikan kekusutan. Mana nak cari ilmu? Tu kamu fikirkanlah sendiri...(hehe......)


p/s: cheers..

No comments:

Post a Comment