Saturday 25 February 2012

TETAMU ISTIMEWA HABIB

Alhamdulillah..dengan izinNYA aku dapat bersama jemaah lain dalam majlis ilmu Habib Ali Zainal Al Hamid sekali lagi. Acaranya dijadualkan selepas solat isyak, sementara menunggu ketibaan Habib, kakitangan masjid Mu'adz Al Jabal mengetuai selawat dan salam kepada nabi s.a.w. 

Beberapa ketika kemudian...Habib sampai dan terus menunaikan solat sunat tahyatul masjid di sudut masjid.
tu dia...sampai sudah Habib nya
Kali ni, habib menerangkan tafsir surah Al-Baqarah ayat 234-235. Isinya berkenaan EDAH.
Tempoh edah bagi seorang isteri yang suaminya meninggal dunia ialah 4 bulan 10 hari. Edah ini adalah untuk memastikan rahim isteri yang diceraikan bersih dari benih suami yang menceraikannya. Selama tempoh edah, bekas suami wajib menyediakan keperluan bekas isteri. Jika kematian suami, wajib nafkahnya diberi oleh keluarga suami. (banyak kes kt mahkamah syariah kan...menuntut nafkah dari bekas suami, bila diceraikan dihalau keluar dari rumah..)
Diceritakan, pada awal permulaan Islam, tempoh edah balu ialah selama setahun! Balu tidak boleh keluar dari rumah selama setahun. Gulps! Errkk...itu dulu. (bayangkan jika diamalkan zaman sekarang ni...ada miss soru kan? ;-) )

Bekas isteri WAJIB tinggal dalam rumah bekas suami selama tempoh edah & berhias untuk bekas suami, sebab apa??? Supaya dalam tempoh edah ni, ada kemungkinan pasangan yang bercerai tu boleh rujuk semula...=) 
Selain edah, ada juga larangan (EHDAD) <<betul ke spelling tu?<<<bagi isteri selepas kematian suami.
1. tidak boleh berhias (pakaian dan perhiasan)
2.tidak boleh memakai wangi-wangian
3. tidak boleh bercelak.

Ini adalah untuk mengingati ehsan suami selama hidupnya! Ehsan maksud disini iaitu hak suami kepada isteri yang ditinggalkan (sebab kematiannya tu) supaya tidak keluar rumah selama 4 bulan 10 hari.

Bagi perempuan tidak dibenarkan menghantar jenazah ke kubur! Duduk dirumah dapat pahala, hantar ke kubur dapat dosa. Mana yang kamu mau? (ulang semula kata2 habib ;-) ) Ini adalah hukum Allah. Zaman ni perempaun ramai aje hantar jenazah ke kubur kan? Hurmm...

Selama tempoh edah balu mestilah mematuhi larangan supaya dia tidak keluar rumah. MELAINKAN jika berlaku FAISYAH (tak pasti betul ke ejaan ni...) iaitu terganggu oleh perbuatan dikalangan keluarga suami yang mendorong kepada perbuatan zina, ini dibenarkan keluar dari rumah tu.

Kemudian pelajaran bersambung ke bab hadis yang diriwayatkan Imam Al-Bukhari.
(aku takde buku yang digunakan oleh pelajar2 habib...hari ni nak g beli!)
Telinga ni menangkap kata-kata habib; bila Jibrail tidak mendatangi baginda Rasulullah s.a.w. sekerap yang biasa, (Jibrail datang menemui baginda adalah dengan keizinan dari Allah s.w.t.) baginda bertanya kepada Jibrail. Disuarakan kepada Jibrail betapa gembiranya baginda setiap kali dikunjungi Jibrail. Baginda luahkan rasa rindu kepada Jibrail, dijawab Jibrail; "Aku lebih rindu kepada engkau ya Rasulullah." (masyaallah...penghulu segala malaikat yang sgt dekat dengan Allah s.w.t rindu kepada rasulullah! )

*hubungan malaikat dan para rasul amat rapat
Jibrail mengimamkan solat baginda rasulullah s.a.w. (wow...!) Sebab untuk mengajarkan kepada baginda cara-cara solat sepeti yang diajarkan Allah s.w.t. kepada malaikat Jibrail! Kata nabi...solatlah, bagaimana aku solat. (bukan solatlah mengikut cara-cara aku solat! tak termampu kita nak mengikutnya kata Habib)

Okay lagi, adab berziarah..JANGAN mencela hidangan yang disediakan oleh tuan rumah yang kita kunjungi ya! Bermanis mulut la...tak sedap pun diam aje tau!!!
Kelas bersambung minggu depan....ditamatkan awal dari biasa SEBAB? ada tamu istimewa...siapa?

Habib Umar Shahab (tak tau betul ke ejaannya ni, sila betulkan saya) dari Palembang.
Habib Umar Al Shahab diberi peluang menyampaikan ilmunya

 Terdengar dua habib ni bercakap sebelum majlis diserahkan kepada tamu, bestnya dengar dia bercakap dalam bahasa arab...bila lah aku nak mulakan pembelajaran ku ni.Hurmm...
Majlis tamat sekitar 11++ mlm. Jamuan disediakan selepas majlis.
capai air mineral aje..yang comel tu!
*sebaik-baik kamu ialah orang-orang yang mempelajari Al-Qur'an dan kamu mahu mengajarkannya*

tonton video lengkap majlis ini di  http://www.darulmurtadza.com/

p/s: kepada yang mencintai duniawi lebih, tidak akan tertarik kepada entri ku ini yang lebih menjurus kepada keagamaan..harap maaf.

No comments:

Post a Comment